_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Egypte 2024
HET LAND Egypte heeft een oppervlakte van 1.002.000 km². Er zijn ongeveer 111 miljoen inwoners (2022) bevolkingsdichtheid 111 inw./km².
DE
VOORBEREIDING Dit is duidelijk mijn reis met
het meeste aantal plannen, uitstellen en opnieuw plannen. Telkens
een andere oorzaak, en nu zelfs een vervanger van een andere geplande
fietsreis. Want hoe een dubbeltje rollen kan, gezien ik mijn
volgende reis gepland had door Israël en Jordanië, maar nu Netanyahu
weer met domme plannen naar buiten komt, wordt het zeer onrustig in
Jerusalem en de Palestijnse gebieden Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Voor begin 2024 had ik een
volledige voorbereiding uitgewerkt om Israël en Jordanië per fiets te
doorkruisen (want Jeruzalem, Petra, Wadi Rum en Tel Aviv, wou ik wel
eens van dichtbij zien en ook mee beleven). Maar ik had al vlug
ingezien dat ik mijn vliegticket beter niet zou bestellen, achteraf
gezien de juiste beslissing met de onmenselijke toestanden die Hamas en
Netanyahu de bevolking daar ondertussen aandoen. Daarenboven is een land als Egypte, historisch zo
belangrijk, natuurlijk iets dat niet mag ontbreken tussen al mijn andere
wereldreizen. Egypte, het was een van de vroegste beschavingen ter
wereld en dat is nu nog steeds terug te zien in de vele bouwwerken, de
archeologische sites en het rijke culturele leven. Maar met de binnenlandse
onlusten in 2011, de Arabische omwentelingen, en dergelijke meer … heb
ik deze fietsreis dan uit veiligheidsoverwegingen uitgesteld tot een
rustige periode … “later”. De Arabische omwentelingen (een reeks
revoluties en opstanden in een 10-tal landen van de Arabische wereld),
ook wel gekend als de Arabische Lente, echter wat de lokale bevolking
van die lente verwacht had, is na al die jaren een loos begrip gebleven,
een echte democratie lijkt me nog heel ver weg. Dat “later” leek me in 2020
aangebroken, dus plande ik deze reis 8 jaar later dan oorspronkelijk
voorzien. Maar … oei, nu nog eens uit te
stellen, want met de corona-epidemie mag ik het land niet binnen. Ik heb de vroegere planning voor
Egypte nu toch opnieuw bovengehaald, het is dus al de derde keer dat dit
land op mijn reisplanning staat. Mijn oorspronkelijk plan was om
te fietsen van Caïro naar Aswan, hoofdzakelijk langs de Nijl, en als het
effe kan, aan de andere kant van de toeristische hoofdweg. De
meeste monumenten en historische plaatsen wil ik dan wel zien natuurlijk,
hiervoor zal ik wel dikwijls de rivier moeten oversteken. Vanuit Aswan
wil ik wel nog naar Abu Simbel, maar moet nog uitzoeken op welke manier,
want deze route fiets ik liever niet. En tenslotte nog een
uitbreiding om dwars door de Sinai woestijn te fietsen. In augustus 2023, zoals gewoonlijk 6
maanden vooraf, heb ik dan het vliegticket besteld met heenvlucht naar
Aswan, binnenlandse vlucht h/t Abu Simbel, terugvlucht vanuit Caïro en
verder boek ik niets vooraf. Deze uitgestippelde fietsroute heb ik
grotendeels behouden, enkel het deel door
de Sinaïwoestijn heb ik geschrapt (in eerste instantie omwille van de
Gaza vluchtelingen die daar opgevangen worden, maar ook wel omwille van
mijn leeftijd, want een paar keer 100 km fietsen door de woestijn om een
oase te bereiken vind ik niet meer verantwoord als 66-jarige). Dit past dan ook wel in mijn huidige manier van
reizen, die ik “op pensioenmodus” noem. Wat inhoud dat ik minder
lange fietsroutes plan, zelden nog meer dan 100 km, soms een extra dagje
in een dorp of stadje blijf om het dagelijks leven mee te beleven, en
meer dagen in de grote steden doorbreng om heel wat te bezoeken, zoals
de musea en de vele historische bezienswaardigheden (waarvan ik er op
het einde van de reis wel meer dan genoeg zal gezien hebben veronderstel
ik). De totale fietsafstand zal dan
niet zo hoog oplopen, wat dan zeker zal gecompenseerd worden door de
talrijke te bezoeken plaatsen, vooral in Cairo, Gizeh, Luxor en Aswan,
die veel tijd zullen in beslag nemen. En trouwens tussen deze
steden zijn ook nog wel mooie monumenten die dan minder toeristisch
gekend zijn. Dat wordt meerdere keren de Nijl oversteken … en als
het effe kan toch ook eens op de Nijl varen. Alhoewel, Egypte, wordt dit dan het moeilijkste land
waar ik op fietsvakantie ga? In alle geval, bij mijn voorbereiding
lees ik weinig gemakkelijke verhalen. Hiermee bedoel ik niet
onveilig, maar wel extreem begeleid door toeristen-politie en bewaakt
door veiligheidsmensen. Ik vraag me dus af hoeveel kilometer ik er zal kunnen
fietsen zonder begeleiding van één of andere escorte. Hoeveel keer
zal ik niet verder mogen fietsen, maar verplicht mijn fiets in de
pick-up of ander voertuig moeten leggen om op mijn bestemming te geraken?
Of kan ik met een beetje tegenstribbelen, gebaren dat ik hen niet
begrijp of toevallig de andere kant uitkijken, hier toch één en ander
omzeilen? Let wel, alles heeft hier goede bedoelingen: de
toerist beschermen. Want “ten eerste”, toerisme is de
belangrijkste bron van inkomen in Egypte en “ten tweede” een toerist
zien ze daar als een pak geld op twee benen. Toch kan ik niet weerstaan om
zo'n belangrijk erfgoed van dichtbij te gaan zien. Wat de farao's
en koningen daar achtergelaten hebben is toch wel één van de meest
imposante beschavingen die de mensheid gekend heeft, een geschiedenis
met sterk ontwikkelde cultuur, met wereldberoemde monumenten. In het voorjaar zijn februari en maart de beste
maanden wat het klimaat betreft, nog niet de extreme hitte overdag en
geen echt koude nachten meer.
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG De fietsreis door Egypte was
iets dat echt wel in mijn lijstje ontbrak. Een ander land met
dergelijke geschiedenis is er gewoonweg niet. Als je ziet wat men daar tussen 2.000
en 4.000 jaar geleden reeds gebouwd heeft, dan blijven er toch wel veel
vraagtekens over van hoe men dit toen kon met enkel menselijke krachten. Natuurlijk kan je er fietsen, maar
niet over de Aswandam, want te smal voor auto’s en fietsers samen, hier
heb ik mijn fiets in een tuktuk geladen om aan de andere kant te komen.
Dat er tempels, tombes en musea moeten bezocht worden is hier de logica
zelf. En vooraf dacht ik soms, met in elke
grote stad een tempel, dan zal ik er wel genoeg van hebben zowat
halverwege de reis. Niets is minder waar, de
tempels zijn telkens zo anders dat je er steeds opnieuw verrast bent.
Mede door de volgorde van de monumenten die ik bezocht, door mijn
fietsreis te plannen van Aswan naar Caïro, speelde dit ook in mijn
kaarten om telkens weer verrast te zijn. Vanuit Aswan bezocht ik, via
een binnenlandse vlucht heen en terug, de tempels van Abu Simbel, in de
13de eeuw v.Chr. uit een rots in de berg gehakt in opdracht van Ramses
II. Het is een hele uitstap, want
ik bleef ook overnachten in de stad. Maar deze site mag gewoon
niet ontbreken bij een reis door Egypte. Beide tempels, op zich al
huzarenstukjes door de afmetingen (de beelden aan de ingang van de grote tempel 22
meter hoog en de pilaren binnen 10 meter), maar daar bovenop nog eens
het hele complex hoger geplaatst na de afdamming van de Nijl.
Gelukkig, want anders was die volledig onder water verdwenen. In het kleine stadje Abu Simbel
had ik al een eerste contact met de Nubische bevolking, die hier de
oorspronkelijke bewoners zijn (ik heb er bij een familie thuis hun
lekkere hibiscus thee voor het eerst geproefd). En in Aswan
fietste ik dan naar het Nubische dorp aan de andere kant van de Nijl. Een totaal andere bouwstijl dan in de
Egyptische steden en dorpen, met ook heel veel vriendelijke en gastvrije
mensen. Een volgende tempel, Philae of tempel
van Isis op een eiland bij Aswan, is dan totaal anders en voor mij
minstens even mooi als die eerste. Dan bij de eerste echte
fietsdag begon het typisch Egyptisch avontuur. Vanuit Aswan kon ik
zowat 25 kilometer rustig en veilig de stad uit fietsen. Aan de
rand van de stad echter tegengehouden aan de politiepost. Trouwens
overal bij de overgang van de ene stad naar een andere is er een
controlepost. En daar moest ik dan even wachten, de
toeristenpolitie ging me verder begeleiden. Nogal vervelend, als je weet
dat er constant een politiewagen achter me rijdt (hier zelfs met 3
agenten in de wagen). Telkens als ik stop voor een foto wachten ze
een beetje, als ik iets ga drinken wachten ze wat langer en om iets te
gaan eten wachten ze heel lang. Dit laatste was het geval in
Kom Ombo waar ik het einde van mijn fietsrit gepland had, maar blijkbaar
was er slechts 1 hotel en dit was nu zelfs definitief gesloten.
Dus hier eerst een licht middagmaal eten om dan naar de volgende stad
verder te fietsen. Toch was het verschieten als ik
terug buiten kwam, want mijn fiets met de bagage was weg … ze hadden hem
in de pick-up gelegd en zouden me wel voeren naar die volgende stad Edfu.
Ze kregen het waarschijnlijk op de heupen door al zo lang zo traag
achter mij te moeten rijden. Dan zowat hetzelfde scenario
bij elke fietsdag tot ik in Luxor aankwam, begeleid tot aan mijn hotel
op de Westbank. Maar wonder bij wonder, daar kon ik wel 2 dagen
vrij rond fietsen naar de Vallei der Koningen, de Vallei der Koninginnen,
de tempel van Karnak en de oude stad Thebe. Luxor, alles samen toch wel de
mooiste stad van mijn reis met de immens grote tempel van Karnak, de
wondermooie graven en tombes, en het fietsen in de woestijn, het oude
Thebe, en zelfs tot aan een tempel in de woestijn die nog in volle
restauratie is, waar ik over de rotsblokken zo kon binnen wandelen. Ondertussen had een lokale gids
me aangeraden om ook de witte en zwarte woestijn in de Sahara te
bezoeken, iets dat oorspronkelijk niet op mijn programma stond.
Hierdoor heb ik mijn planning flink aangepast en de route van Luxor naar
Asyut per trein overbrugd, en mits een paar keer “baksies” zat mijn
fiets ook al vlug op de trein. Vanuit Asyut tot in Saqqara werd ik
dan ook voor meer dan de helft van mijn fietsroute achtervolgd door de
toeristenpolitie (met toch wel veel te veel agenten aan elke politiepost
tussen twee steden, want éénmaal werd ik zelfs begeleid door 5 personen
in de politiewagen). Dat ik bij het fietsen gevolgd
werd door de toeristenpolitie was ik ondertussen al gewoon geworden, het
stoorde me helemaal niet meer. Wel vervelend was dat er in de stad
El Minya zelfs een veiligheidsagent met me mee wandelde, ik had echter
wel een flinke wandeling van 15 km uitgestippeld zodat halverwege mijn
begeleider moe werd en zijn collega opbelde om per scooter te komen om
hem te vervangen. En in Beni Suef om te gaan eten
slechts een paar straten weg van het hotel, werd ik ook al begeleid, die
korte afstand van 750 meter wou ik te voet doen, maar zij volgden mij
met de wagen en staken zelfs hun blauwe zwaailichten aan, ze waren daar
zelfs blijven wachten tot ik na zowat een uurtje terug vanuit het
restaurant naar mijn hotel wandelde. Maar ’s morgens kon ik nog eens 25 km
fietsen zonder begeleiding, door die via een kleine list te ontwijken en
hen te zeggen dat ik om 8u wou starten met fietsen, maar reeds om 7u
vertrokken was. Verder naar het noorden had ik
een overnachting in Saqqara gepland en had hiervoor bij de voorbereiding
een naam van een hotel genoteerd, want die waren daar heel dun bezaaid.
De politie kende dit hotel zelfs niet, maar ze gingen me er wel naar toe
voeren langs de kleine binnenwegen, als ik hen de weg kon helpen vinden
tot ergens aan de rand van de woestijn. Het was daar zo mooi en
gezellig, dit ik er zelfs driemaal overnachtte, gezien ik van hieruit
niet enkel de piramide van Djoser en de tombes van Saqqara, maar ook
heel eenvoudig de piramides van Gizeh kon bezoeken. En zelfs het
kleine dorpje was meer dan één wandeling waard om het zo eenvoudig leven
mee te beleven. Van hieraf had ik enkel nog de
laatste, korte fietsrit naar Caïro, met de eerste helft langs kleine
aardewegjes, door boerendorpjes, zo verrassend anders dan het
toeristisch Egypte. O ja, hier bijna geen Engels meer, maar wel
zeer gastvrije en hulpvaardige mensen, zij zagen zelden of nooit een
toerist van zo dichtbij. Tot in het centrum van Caïro fietsen,
naar een hotel dicht bij het Egyptisch museum, was ook zonder
begeleiding zeer makkelijk en veilig. Een stad als Caïro vraagt
natuurlijk wel meerdere dagen om te bezoeken, met onder andere 5 uur in
het Egyptisch museum en ik had bijlange nog niet alles gezien.
Maar ook het oude Christelijke deel in Babylon, de oude Islamitische
wijk, het Abdeen Palace, en nog veel meer, zoals gewoon door de oude
straatjes wandelen en het dagelijks leven gade slaan. Van hieruit heb ik dan ook een
paar excursies geboekt die ik vooraf niet gepland had. Een bezoek
aan de stad Alexandrië, met een stevig fort, met Griekse tombes en
monumenten, met de wereldberoemde bibliotheek. Een bezoek aan El Fayoum met,
bijna niet te geloven, een paar grote watervallen midden in de woestijn.
Daar zijn blijkbaar bronnen die een massa water in een meertje stuwen.
Maar even verder is er een tweede meertje dat heel wat lager gelegen is
en via een rivier en de watervallen gevuld wordt. Dan is er natuurlijk ook het
meerdaagse bezoek aan de Sahara met de witte en zwarte woestijn.
Echt wel de moeite waard, en toch ook wel totaal anders dan het
historische deel langs de Nijl. De zwarte woestijn, op zowat 450
km van Caïro, met overal kleine heuvels, bedekt met zwarte lava, die
eeuwenoude uitgedoofde vulkanen zijn. De witte woestijn, ongeveer 100
km verder, met overal kalksteen en de vele rotsformaties die soms
grillige vormen aannemen. Met een beetje verbeelding heb ik grote
paddenstoelen gezien, een kameel, een sfinx, een grote vogel, een
biddende vrouw, en nog zoveel meer. Natuurlijk is overnachten in de
woestijn ook zo mooi, nergens zie je zoveel sterren aan een pikzwarte
hemel, wel tienmaal meer dan bij ons. Doordat ik vooral meer toerist ben
dan fietser op reis, is naast al die bezoeken ook wel iets eten en
drinken een belangrijk punt, en ik hou me het liefste aan de lokale
gewoonten. Wat de Egyptische keuken betreft,
heel speciaal en gevarieerd is die niet, maar wel puur en lekker. Het beste dat me bijgebleven
is, is hun vis, ja nog echte vis, hiermee bedoel ik vers gevangen vis
bereid met de kop eraan en met de graten er nog in. Die wordt dan
ook nog eens ongekunsteld klaargemaakt. Dikwijls in een korstje
gefrituurd, lekker, maar beter nog gepaneerd en op de grill gebakken.
Eénmaal at ik die klaargemaakt in de oven, gebakken op een mix van
groentjes, de beste keuze. Ik heb daar wel dikwijls een
avondmaal in een visrestaurant besteld, of aan een kraampje bij een
jonge ondernemer, waar men enkel bereide vis kon kopen, iedereen kwam
daar hun avondmaal afhalen, maar ik kon mijn bestelling daar wel ter
plaatse opeten, want er waren 2 tafeltjes en 4 stoelen beschikbaar.
Nog samen op de foto als ik vertrok, want waarschijnlijk was ik de
eerste toerist in zijn zaak. Vlees eten ze daar ook wel, kip
met grote stip op de eerste plaats, altijd wel lekker, soms ook eend,
konijn of rundsvlees. Maar ik hield het meest van hun
lamsgerechten, zoals gegrilde lamskoteletjes, lamsbout uit de oven, maar
ook wel van hun köfte gemaakt met lekker gekruid lamsgehakt. Elke dag ging ik ook eens een
café binnen, bijna elke straat heeft er wel één. Daar kan je
altijd en overal kiezen uit koffie, thee, frisdrank … maar vooral de
waterpijp was er zeer populair. Het is iedereen wel bekend dat
moslims en alcohol niet zo goed samen gaan, maar toch zag ik er heel wat
halve liters
Egyptisch bier drinken, hun Stella of beter nog hun Sakara. Ik
dronk er van 5% en 8%, maar zag er zelfs met 10% en 15% alcoholgehalte.
O ja, er zijn ook heel wat
christenen in Egypte, maar ik zag die anderen ook wel eens één of
meerdere glaasjes drinken. Het is me al op meerdere plaatsen
duidelijk geworden dat er door een deel van de modernere moslims toch
wel af en toe zoiets gedronken wordt (hoofdzakelijk nog wel in privé
gezelschap of afgeschermd van het openbare zicht). Ik proefde er zelfs hun lokale
wijnen, een flesje wit, een flesje rosé, een flesje rood, waarbij de
witte echt wel van hoge kwaliteit was. Daar leerde ik ook dat een
moslim tijdens de ramadan zelfs geen fles mag aanraken waar alcoholische
drank in zit, maar ook hier zag ik die regel wel eens overtreden. En ja, de ramadan was ondertussen ook begonnen, maar dat heb ik gezien als een dagelijks feest na zonsondergang. Ik heb zelfs op een avond na zonsondergang (die dag officieel vanaf 18u06) een iftar meegemaakt en dan komt er echt wel veel lekker eten en lekkere drankjes op tafel ... tot in de late uurtjes. Een groot voordeel voor mij was dan
ook nog dat er ’s morgens, toen ik naar de luchthaven van Caïro fietste,
er 20 km lang bijna geen wagens op de grote toegangsweg te zien waren,
de moslims slapen dan duidelijk wat langer. Het was dan wel één van mijn
speciaalste fietsreizen, maar ik voelde het toch als een soort
verplichting om dit land te zien. Trouwens hier fietsen was ook
eenvoudig, je kan over het grootste deel van het traject enkel kiezen
tussen links of rechts de Nijl volgen, want bij even afwijken bots je al
vlug op rotsen en kurkdroge heuvels of kom je in een woestijnvlakte waar
geen leven mogelijk is.
FIETSEN ONDER BEGELEIDING VAN DE POLITIE
HOTEL ZOEKEN SAMEN MET DE TOERISTENPOLITIE
de meest complete manier van reizen Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||