_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reisverslag   Egypte

          2024         

   
'EGYPTE, fietsen in het land van koningen en farao's'
  

             VOORBEREIDING

             REISSCHEMA

             REISVERSLAG

  

  
Afdrukversie van deze fietsreis PDF
  

  

    Photo/Picture   FOTO ALBUM EGYPTE

    

    Recipe/Menu   RECEPTEN UIT EGYPTE

    

       ENKELE ANEKDOTES TIJDENS MIJN REIZEN

    

       NOG MEER REISVERSLAGEN

  

 

                              HET LAND                              

Egypte heeft een oppervlakte van 1.002.000 km².

Er zijn ongeveer 111 miljoen inwoners (2022) bevolkingsdichtheid 111 inw./km².

 

     
Fietsreis Egypte
   

 

DE  VOORBEREIDING
Egypte,
fietsen in het land van koningen en farao's.

Dit is duidelijk mijn reis met het meeste aantal plannen, uitstellen en opnieuw plannen.  Telkens een andere oorzaak, en nu zelfs een vervanger van een andere geplande fietsreis.  Want hoe een dubbeltje rollen kan, gezien ik mijn volgende reis gepland had door Israël en Jordanië, maar nu Netanyahu weer met domme plannen naar buiten komt, wordt het zeer onrustig in Jerusalem en de Palestijnse gebieden Gaza en de Westelijke Jordaanoever. 

Voor begin 2024 had ik een volledige voorbereiding uitgewerkt om Israël en Jordanië per fiets te doorkruisen (want Jeruzalem, Petra, Wadi Rum en Tel Aviv, wou ik wel eens van dichtbij zien en ook mee beleven).  Maar ik had al vlug ingezien dat ik mijn vliegticket beter niet zou bestellen, achteraf gezien de juiste beslissing met de onmenselijke toestanden die Hamas en Netanyahu de bevolking daar ondertussen aandoen.

Daarenboven is een land als Egypte, historisch zo belangrijk, natuurlijk iets dat niet mag ontbreken tussen al mijn andere wereldreizen.

Egypte, het was een van de vroegste beschavingen ter wereld en dat is nu nog steeds terug te zien in de vele bouwwerken, de archeologische sites en het rijke culturele leven.

Maar met de binnenlandse onlusten in 2011, de Arabische omwentelingen, en dergelijke meer … heb ik deze fietsreis dan uit veiligheidsoverwegingen uitgesteld tot een rustige periode … “later”. 

De Arabische omwentelingen (een reeks revoluties en opstanden in een 10-tal landen van de Arabische wereld), ook wel gekend als de Arabische Lente, echter wat de lokale bevolking van die lente verwacht had, is na al die jaren een loos begrip gebleven, een echte democratie lijkt me nog heel ver weg.

Dat “later” leek me in 2020 aangebroken, dus plande ik deze reis 8 jaar later dan oorspronkelijk voorzien. 

Maar … oei, nu nog eens uit te stellen, want met de corona-epidemie mag ik het land niet binnen.

Ik heb de vroegere planning voor Egypte nu toch opnieuw bovengehaald, het is dus al de derde keer dat dit land op mijn reisplanning staat.

Mijn oorspronkelijk plan was om te fietsen van Caïro naar Aswan, hoofdzakelijk langs de Nijl, en als het effe kan, aan de andere kant van de toeristische hoofdweg.  De meeste monumenten en historische plaatsen wil ik dan wel zien natuurlijk, hiervoor zal ik wel dikwijls de rivier moeten oversteken.   Vanuit Aswan wil ik wel nog naar Abu Simbel, maar moet nog uitzoeken op welke manier, want deze route fiets ik liever niet.  En tenslotte nog een uitbreiding om dwars door de Sinai woestijn te fietsen.

In augustus 2023, zoals gewoonlijk 6 maanden vooraf, heb ik dan het vliegticket besteld met heenvlucht naar Aswan, binnenlandse vlucht h/t Abu Simbel, terugvlucht vanuit Caïro en verder boek ik niets vooraf.

Deze uitgestippelde fietsroute heb ik grotendeels behouden, enkel het deel door de Sinaïwoestijn heb ik geschrapt (in eerste instantie omwille van de Gaza vluchtelingen die daar opgevangen worden, maar ook wel omwille van mijn leeftijd, want een paar keer 100 km fietsen door de woestijn om een oase te bereiken vind ik niet meer verantwoord als 66-jarige).

Dit past dan ook wel in mijn huidige manier van reizen, die ik “op pensioenmodus” noem.  Wat inhoud dat ik minder lange fietsroutes plan, zelden nog meer dan 100 km, soms een extra dagje in een dorp of stadje blijf om het dagelijks leven mee te beleven, en meer dagen in de grote steden doorbreng om heel wat te bezoeken, zoals de musea en de vele historische bezienswaardigheden (waarvan ik er op het einde van de reis wel meer dan genoeg zal gezien hebben veronderstel ik).

De totale fietsafstand zal dan niet zo hoog oplopen, wat dan zeker zal gecompenseerd worden door de talrijke te bezoeken plaatsen, vooral in Cairo, Gizeh, Luxor en Aswan, die veel tijd zullen in beslag nemen.  En trouwens tussen deze steden zijn ook nog wel mooie monumenten die dan minder toeristisch gekend zijn.  Dat wordt meerdere keren de Nijl oversteken … en als het effe kan toch ook eens op de Nijl varen.

Alhoewel, Egypte, wordt dit dan het moeilijkste land waar ik op fietsvakantie ga?  In alle geval, bij mijn voorbereiding lees ik weinig gemakkelijke verhalen.  Hiermee bedoel ik niet onveilig, maar wel extreem begeleid door toeristen-politie en bewaakt door veiligheidsmensen.

Ik vraag me dus af hoeveel kilometer ik er zal kunnen fietsen zonder begeleiding van één of andere escorte.  Hoeveel keer zal ik niet verder mogen fietsen, maar verplicht mijn fiets in de pick-up of ander voertuig moeten leggen om op mijn bestemming te geraken?  Of kan ik met een beetje tegenstribbelen, gebaren dat ik hen niet begrijp of toevallig de andere kant uitkijken, hier toch één en ander omzeilen? 

Let wel, alles heeft hier goede bedoelingen: de toerist beschermen.  Want “ten eerste”, toerisme is de belangrijkste bron van inkomen in Egypte en “ten tweede” een toerist zien ze daar als een pak geld op twee benen.

Toch kan ik niet weerstaan om zo'n belangrijk erfgoed van dichtbij te gaan zien.  Wat de farao's en koningen daar achtergelaten hebben is toch wel één van de meest imposante beschavingen die de mensheid gekend heeft, een geschiedenis met sterk ontwikkelde cultuur, met wereldberoemde monumenten.

In het voorjaar zijn februari en maart de beste maanden wat het klimaat betreft, nog niet de extreme hitte overdag en geen echt koude nachten meer.

 

 

Fietsreis Egypte Aswan Cairo 

 

 

REISSCHEMA
Egypte,
fietsen in het land van koningen en farao's.

REISPERIODE      22 februari  -  22 maart  2024      EGYPTE
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG
      22 februari 23 februari 24 februari 25 februari
 

 

 

 

 

 

Vliegtuig
Brussel - Aswan

Fietsen (18 km)

 

 

Wandelen (22 km)

Stadsbezoek Aswan

 

 

Wandelen (9 km)

Bezoek Tempel
Abu Simbel

 

Wandelen (9 km)

Stadsbezoek
Abu Simbel

    Overnachting  >> Aswan Aswan Abu Simbel Abu Simbel
26 februari 27 februari 28 februari 29 februari 1 maart 2 maart 3 maart

 

Wandelen (12 km)

Bezoek Tempel

 

Fietsen (42 km)

Nubisch dorp

Fietsen (121 km)

Bezoek Tempel

Fietsen (124 km)

Siesta (bier Sakara)

Fietsen (21 km)

Bezoek
Vallei der Koningen

 
Fietsen (38 km)

Bezoek Vallei der Koninginnen
en Karnak Tempel
  

Fietsen (28 km)

Trein Luxor-Asyut

Stadswandeling
  

Aswan Aswan Edfu Luxor Luxor Luxor Asyut
4 maart 5 maart 6 maart 7 maart 8 maart 9 maart 10 maart

Fietsen (98 km)

Bezoek Museum

Fietsen (81 km )

Stadswandeling

Wandelen (19 km)

Bezoek Koptisch Heiligdom

Fietsen (131 km )

Stadswandeling

 

Fietsen (118 km )

Dorpswandeling

 

 

Fietsen (22 km )

Bezoek Saqqara
Piramie en Tombes

 

 

Fietsen (31 km)

Bezoek Gizeh

 

Mallawy El Minya El Minya Beni Suef Badrshein Badrshein Badrshein
11 maart 12 maart 13 maart 14 maart 15 maart 16 maart 17 maart

Fietsen (30 km )

Stadsbezoek Caïro

 

Wandelen (16 km)

Bezoek
Egyptisch Museum

 

Excursie Sahara

Wandelen (21 km)

Witte woestijn

 

 

Wandelen (13 km)

Zwarte woestijn

Kristal berg

 

 

Minibus naar Cairo

Siesta
Egyptische wijn

 

 

Wandelen (20 km)

Bezoek Babylon

 

 

Excursie Alexandrie

Wandelen (8 km)

 

Caïro Caïro Sahara Woestijn Oase Wahat Caïro Caïro Caïro
18 maart 19 maart 20 maart 21 maart 22 maart    

 

Wandelen (13 m)

Bezoek
Islamitisch Cairo

 

 

Excursie El Fayoum

Wandelen (11 km)

 

 

Wandelen (17 km)

Bezoek
Abdeen Palace

 

 

Wandeling (13 km)

Stadsbezoek Cairo

 

 

Fietsen (25 km)

Vliegtuig
Cairo - Brussel

  

 

 

Caïro Caïro Caïro Caïro <<  Overnachting    
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG

      
Afdrukversie van dit reisschema PDF
  

Fietsroute geregistreerd met mijn Garmin Oregon 550t.

Fietsroute Egypte 

Mijn totale afstand gefietst tijdens deze reis
door Egypte is 1.119 kilometer,

met een totaal van 6.452 hoogtemeter.

  
Mijn dagboek Egypte 2024 PDF
  

HET  REISVERSLAG
Egypte,
fietsen in het land van koningen en farao's.

De fietsreis door Egypte was iets dat echt wel in mijn lijstje ontbrak.  Een ander land met dergelijke geschiedenis is er gewoonweg niet.

Als je ziet wat men daar tussen 2.000 en 4.000 jaar geleden reeds gebouwd heeft, dan blijven er toch wel veel vraagtekens over van hoe men dit toen kon met enkel menselijke krachten.

Natuurlijk kan je er fietsen, maar niet over de Aswandam, want te smal voor auto’s en fietsers samen, hier heb ik mijn fiets in een tuktuk geladen om aan de andere kant te komen. Dat er tempels, tombes en musea moeten bezocht worden is hier de logica zelf.

En vooraf dacht ik soms, met in elke grote stad een tempel, dan zal ik er wel genoeg van hebben zowat halverwege de reis.

Niets is minder waar, de tempels zijn telkens zo anders dat je er steeds opnieuw verrast bent.  Mede door de volgorde van de monumenten die ik bezocht, door mijn fietsreis te plannen van Aswan naar Caïro, speelde dit ook in mijn kaarten om telkens weer verrast te zijn.

Vanuit Aswan bezocht ik, via een binnenlandse vlucht heen en terug, de tempels van Abu Simbel, in de 13de eeuw v.Chr. uit een rots in de berg gehakt in opdracht van Ramses II. 

Het is een hele uitstap, want ik bleef ook overnachten in de stad.  Maar deze site mag gewoon niet ontbreken bij een reis door Egypte.

Beide tempels, op zich al huzarenstukjes door de afmetingen (de beelden aan de ingang van de grote tempel 22 meter hoog en de pilaren binnen 10 meter), maar daar bovenop nog eens het hele complex hoger geplaatst na de afdamming van de Nijl.  Gelukkig, want anders was die volledig onder water verdwenen.

In het kleine stadje Abu Simbel had ik al een eerste contact met de Nubische bevolking, die hier de oorspronkelijke bewoners zijn (ik heb er bij een familie thuis hun lekkere hibiscus thee voor het eerst geproefd).  En in Aswan fietste ik dan naar het Nubische dorp aan de andere kant van de Nijl.

Een totaal andere bouwstijl dan in de Egyptische steden en dorpen, met ook heel veel vriendelijke en gastvrije mensen.

Een volgende tempel, Philae of tempel van Isis op een eiland bij Aswan, is dan totaal anders en voor mij minstens even mooi als die eerste.

Dan bij de eerste echte fietsdag begon het typisch Egyptisch avontuur.  Vanuit Aswan kon ik zowat 25 kilometer rustig en veilig de stad uit fietsen.  Aan de rand van de stad echter tegengehouden aan de politiepost.  Trouwens overal bij de overgang van de ene stad naar een andere is er een controlepost.  En daar moest ik dan even wachten, de toeristenpolitie ging me verder begeleiden.

Nogal vervelend, als je weet dat er constant een politiewagen achter me rijdt (hier zelfs met 3 agenten in de wagen).  Telkens als ik stop voor een foto wachten ze een beetje, als ik iets ga drinken wachten ze wat langer en om iets te gaan eten wachten ze heel lang.

Dit laatste was het geval in Kom Ombo waar ik het einde van mijn fietsrit gepland had, maar blijkbaar was er slechts 1 hotel en dit was nu zelfs definitief gesloten.  Dus hier eerst een licht middagmaal eten om dan naar de volgende stad verder te fietsen.

Toch was het verschieten als ik terug buiten kwam, want mijn fiets met de bagage was weg … ze hadden hem in de pick-up gelegd en zouden me wel voeren naar die volgende stad Edfu.  Ze kregen het waarschijnlijk op de heupen door al zo lang zo traag achter mij te moeten rijden.

Dan zowat hetzelfde scenario bij elke fietsdag tot ik in Luxor aankwam, begeleid tot aan mijn hotel op de Westbank.  Maar wonder bij wonder, daar kon ik wel 2 dagen vrij rond fietsen naar de Vallei der Koningen, de Vallei der Koninginnen, de tempel van Karnak en de oude stad Thebe.

Luxor, alles samen toch wel de mooiste stad van mijn reis met de immens grote tempel van Karnak, de wondermooie graven en tombes, en het fietsen in de woestijn, het oude Thebe, en zelfs tot aan een tempel in de woestijn die nog in volle restauratie is, waar ik over de rotsblokken zo kon binnen wandelen.

Ondertussen had een lokale gids me aangeraden om ook de witte en zwarte woestijn in de Sahara te bezoeken, iets dat oorspronkelijk niet op mijn programma stond.  Hierdoor heb ik mijn planning flink aangepast en de route van Luxor naar Asyut per trein overbrugd, en mits een paar keer “baksies” zat mijn fiets ook al vlug op de trein.

Vanuit Asyut tot in Saqqara werd ik dan ook voor meer dan de helft van mijn fietsroute achtervolgd door de toeristenpolitie (met toch wel veel te veel agenten aan elke politiepost tussen twee steden, want éénmaal werd ik zelfs begeleid door 5 personen in de politiewagen).

Dat ik bij het fietsen gevolgd werd door de toeristenpolitie was ik ondertussen al gewoon geworden, het stoorde me helemaal niet meer.  Wel vervelend was dat er in de stad El Minya zelfs een veiligheidsagent met me mee wandelde, ik had echter wel een flinke wandeling van 15 km uitgestippeld zodat halverwege mijn begeleider moe werd en zijn collega opbelde om per scooter te komen om hem te vervangen.

En in Beni Suef om te gaan eten slechts een paar straten weg van het hotel, werd ik ook al begeleid, die korte afstand van 750 meter wou ik te voet doen, maar zij volgden mij met de wagen en staken zelfs hun blauwe zwaailichten aan, ze waren daar zelfs blijven wachten tot ik na zowat een uurtje terug vanuit het restaurant naar mijn hotel wandelde. 

Maar ’s morgens kon ik nog eens 25 km fietsen zonder begeleiding, door die via een kleine list te ontwijken en hen te zeggen dat ik om 8u wou starten met fietsen, maar reeds om 7u vertrokken was.

Verder naar het noorden had ik een overnachting in Saqqara gepland en had hiervoor bij de voorbereiding een naam van een hotel genoteerd, want die waren daar heel dun bezaaid.  De politie kende dit hotel zelfs niet, maar ze gingen me er wel naar toe voeren langs de kleine binnenwegen, als ik hen de weg kon helpen vinden tot ergens aan de rand van de woestijn.

Het was daar zo mooi en gezellig, dit ik er zelfs driemaal overnachtte, gezien ik van hieruit niet enkel de piramide van Djoser en de tombes van Saqqara, maar ook heel eenvoudig de piramides van Gizeh kon bezoeken.  En zelfs het kleine dorpje was meer dan één wandeling waard om het zo eenvoudig leven mee te beleven.

Van hieraf had ik enkel nog de laatste, korte fietsrit naar Caïro, met de eerste helft langs kleine aardewegjes, door boerendorpjes, zo verrassend anders dan het toeristisch Egypte.  O ja, hier bijna geen Engels meer, maar wel zeer gastvrije en hulpvaardige mensen, zij zagen zelden of nooit een toerist van zo dichtbij.

Tot in het centrum van Caïro fietsen, naar een hotel dicht bij het Egyptisch museum, was ook zonder begeleiding zeer makkelijk en veilig.

Een stad als Caïro vraagt natuurlijk wel meerdere dagen om te bezoeken, met onder andere 5 uur in het Egyptisch museum en ik had bijlange nog niet alles gezien.  Maar ook het oude Christelijke deel in Babylon, de oude Islamitische wijk, het Abdeen Palace, en nog veel meer, zoals gewoon door de oude straatjes wandelen en het dagelijks leven gade slaan.

Van hieruit heb ik dan ook een paar excursies geboekt die ik vooraf niet gepland had.  Een bezoek aan de stad Alexandrië, met een stevig fort, met Griekse tombes en monumenten, met de wereldberoemde bibliotheek.

Een bezoek aan El Fayoum met, bijna niet te geloven, een paar grote watervallen midden in de woestijn.  Daar zijn blijkbaar bronnen die een massa water in een meertje stuwen.  Maar even verder is er een tweede meertje dat heel wat lager gelegen is en via een rivier en de watervallen gevuld wordt.

Dan is er natuurlijk ook het meerdaagse bezoek aan de Sahara met de witte en zwarte woestijn.  Echt wel de moeite waard, en toch ook wel totaal anders dan het historische deel langs de Nijl.  De zwarte woestijn, op zowat 450 km van Caïro, met overal kleine heuvels, bedekt met zwarte lava, die eeuwenoude uitgedoofde vulkanen zijn.

De witte woestijn, ongeveer 100 km verder, met overal kalksteen en de vele rotsformaties die soms grillige vormen aannemen.  Met een beetje verbeelding heb ik grote paddenstoelen gezien, een kameel, een sfinx, een grote vogel, een biddende vrouw, en nog zoveel meer.

Natuurlijk is overnachten in de woestijn ook zo mooi, nergens zie je zoveel sterren aan een pikzwarte hemel, wel tienmaal meer dan bij ons.

Doordat ik vooral meer toerist ben dan fietser op reis, is naast al die bezoeken ook wel iets eten en drinken een belangrijk punt, en ik hou me het liefste aan de lokale gewoonten.

Wat de Egyptische keuken betreft, heel speciaal en gevarieerd is die niet, maar wel puur en lekker.  Heel speciaal, zeer lekker en voor mij tot dan onbekend ... "falafel" gefrituurde balletjes op basis van kikkererwten en kruiden ... wordt meestal als ontbijt gegeten, maar kan je wel de hele dag door kopen aan de lokale streetfood-kraampjes.

Het beste dat me bijgebleven is, is hun vis, ja nog echte vis, hiermee bedoel ik vers gevangen vis bereid met de kop eraan en met de graten er nog in.  Die wordt dan ook nog eens ongekunsteld klaargemaakt.  Dikwijls in een korstje gefrituurd, lekker, maar beter nog gepaneerd en op de grill gebakken.  Eénmaal at ik die klaargemaakt in de oven, gebakken op een mix van groentjes, de beste keuze.

Ik heb daar wel dikwijls een avondmaal in een visrestaurant besteld, of aan een kraampje bij een jonge ondernemer, waar men enkel bereide vis kon kopen, iedereen kwam daar hun avondmaal afhalen, maar ik kon mijn bestelling daar wel ter plaatse opeten, want er waren 2 tafeltjes en 4 stoelen beschikbaar.  Nog samen op de foto als ik vertrok, want waarschijnlijk was ik de eerste toerist in zijn zaak.

Vlees eten ze daar ook wel, kip met grote stip op de eerste plaats, altijd wel lekker, soms ook eend, konijn of rundsvlees.  Maar ik hield het meest van hun lamsgerechten, zoals gegrilde lamskoteletjes, lamsbout uit de oven, maar ook wel van hun köfte gemaakt met lekker gekruid lamsgehakt.

Elke dag ging ik ook eens een café binnen, bijna elke straat heeft er wel één.  Daar kan je altijd en overal kiezen uit koffie, thee, frisdrank … maar vooral de waterpijp was er zeer populair.

Het is iedereen wel bekend dat moslims en alcohol niet zo goed samen gaan, maar toch zag ik er heel wat halve liters Egyptisch bier drinken, hun Stella of beter nog hun Sakara.  Ik dronk er van 5% en 8%, maar zag er zelfs met 10% en 15% alcoholgehalte. 

O ja, er zijn ook heel wat christenen in Egypte, maar ik zag die anderen ook wel eens één of meerdere glaasjes drinken.  Het is me al op meerdere plaatsen duidelijk geworden dat er door een deel van de modernere moslims toch wel af en toe zoiets gedronken wordt (hoofdzakelijk nog wel in privé gezelschap of afgeschermd van het openbare zicht).

Ik proefde er zelfs hun lokale wijnen, een flesje wit, een flesje rosé, een flesje rood, waarbij de witte echt wel van hoge kwaliteit was.  Daar leerde ik ook dat een moslim tijdens de ramadan zelfs geen fles mag aanraken waar alcoholische drank in zit, maar ook hier zag ik die regel wel eens overtreden.

En ja, de ramadan was ondertussen ook begonnen, maar dat heb ik gezien als een dagelijks feest na zonsondergang.  Ik heb zelfs op een avond na zonsondergang (die dag officieel vanaf 18u06) een iftar meegemaakt en dan komt er echt wel veel lekker eten en lekkere drankjes op tafel ... tot in de late uurtjes.

Een groot voordeel voor mij was dan ook nog dat er ’s morgens, toen ik naar de luchthaven van Caïro fietste, er 20 km lang bijna geen wagens op de grote toegangsweg te zien waren, de moslims slapen dan duidelijk wat langer.

Het was dan wel één van mijn speciaalste fietsreizen, maar ik voelde het toch als een soort verplichting om dit land te zien.

Trouwens hier fietsen was ook eenvoudig, je kan over het grootste deel van het traject enkel kiezen tussen links of rechts de Nijl volgen, want bij even afwijken bots je al vlug op rotsen en kurkdroge heuvels of kom je in een woestijnvlakte waar geen leven mogelijk is.

 

 

   'EGYPTE' > anekdote 1 <

FIETSEN ONDER BEGELEIDING VAN DE POLITIE

 

   'EGYPTE' > anekdote 2 <

HOTEL ZOEKEN SAMEN MET DE TOERISTENPOLITIE

 

   Een Fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?

de meest complete manier van reizen
meer dan de moeite waard

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina