Kunst,
het bestaat in allerlei vormen en is voor iedereen anders.
Dit zorgt ervoor dat alles eigenlijk tot kunst kan behoren.
Het is belangrijk een eigen waarde te kunnen geven aan een kunstwerk
en er dan gewoon van te genieten.
Vlaams
Wandtapijt - Chenonceau - Frankrijk
WAT
IS HET
Hier
een detail uit een 'Vlaams Wandtapijt' in het kasteel van
Chenonceau aan de Loire. Het is één van de zes wandtapijten van
Audenarde uit de XVIIe eeuw, die op de eerste verdieping in de 'Vestibule de
Cathérina Briçonnet' te bezichtigen zijn.
Dit
tapijt is slechts één van de vele 'Vlaamse Wandtapijten' die over de hele
wereld hun weg gevonden hebben. Wandtapijten zijn een heel belangrijk
Vlaams cultureel erfgoed. Vlaamse wandtapijten hebben een hoge artistieke
waarde met veel kleuren.
Meestal
werd op de wandtapijten een verhaal afgebeeld, ze vormden dikwijls een serie van
vier of meer. De thema’s zijn jachttaferelen en oogstscènes, religieuze
onderwerpen of onderwerpen uit de geschiedenis.
ENKELE
GEGEVENS
De
oudste wandtapijten dateren uit de 13de eeuw. De belangrijkste productiecentra
waren toen Doornik en Arras. Deze twee centra kregen in de 15de eeuw heel
wat opdrachten van de Hertogen van Bourgondië. In de veertiende eeuw
werden ook al wandtapijten gemaakt in Brugge, Oudenaarde en Gent. In de 16de
eeuw werden Brussel en Antwerpen belangrijk. In deze periode werden ze
verspreid over heel Europa, en zelfs daarbuiten.