Praktische informatie en nuttige tips.
De verpakking van de fiets ergens stockeren,
dit is de eerste uitdaging als je in een luchthaven aankomt.
Ik heb het al lang opgegeven om mijn
verpakking in de luchthaven zelf achter te laten (soms willen ze niet, maar
meestal is het veel te duur, want ze rekenen daar een vergoeding per dag en
gezien ik meestal 3 à 4 weken weg ben loopt dit veel te hoog op).
De afmeting van mijn verpakking is ongeveer 95x66x20cm, als die samengevouwen is.
Enkele van de oplossingen die ik hiervoor
gevonden heb (een beetje improvisatie ter plaatse en vertrouwen in de lokale
bevolking is wel nodig, maar als je zelf gaat zoeken vind je meestal wel de
juiste persoon):
- In Bangkok wonen mensen heel dicht bij de
luchthaven (en bijna overal in landen van Azie, Afrika, Midden- en
Zuid-Amerika). Ik ben daar zomaar een restaurantje binnengestapt, heb mijn
probleem uitgelegd en gevraagd als ik mijn verpakking daar kon achterlaten (of
je kan gaan zien bij een schoenmaker, reisbureautje, ..., of wat er ook maar in
de buurt is, maar let op dat de zaak open is als je terugkomt).
- Bij het uitpakken van mijn fiets in de
aankomsthal van Santiago de Chile kwam een jonge bediende van de luchthaven even
kijken wat ik aan het doen was. Dit was de moment om een gesprek met hem aan te
gaan, en kort nadien hadden we een overeenkomst bereikt, hij zou mijn verpakking
meenemen naar zijn huis en die dan bij mijn retour terugbezorgen.
- In Peking heb ik bij het verlaten van de
luchthaven een taxichauffeur aangesproken, deze heeft mijn verpakking dan in de
koffer van zijn auto gestoken en thuis bewaard. Hij kwam er dan mee terug op de
afgesproken plaats en tijd.
In al deze gevallen gebeurt dit natuurlijk
tegen een vergoeding, een bedrag dat we vooraf afspreken, maar dat ik slechts
betaal bij het terug ontvangen van mijn verpakking. Ik kleef een blad met
informatie op de verpakking (mijn naam en adres, maar vooral de datum, uur en
vluchtnummer van mijn retour, zodat ze duidelijk weten wanneer ik de verpakking
terug wil). Ik vraag dan ook hun gegevens op een blad te noteren, zoals naam,
adres en telefoonnummer, handig als het misloopt in het terugkeren. Nog nergens
is het verkeerd gelopen tot op heden.
En als het dan toch mis loopt, of je komt in een situatie terecht
dat je een nieuwe verpakking nodig hebt, dan kan je eventueel volgende zaken
proberen:
- Soms is er wel één of andere luchtvaartmaatschappij waar je
in de luchthaven zelf een kartonnen fietsverpakking kan aanschaffen (vooral KLM
is hier nogal sterk in, dus misschien even navragen), maar dit heb ikzelf nog
niet gedaan.
- Bij een binnenlandse retourvlucht in Mexico (mijn verpakking
was in Mexico-city, ik was met mijn fiets in Merida, en wist dat mijn fiets niet
onverpakt op het vliegtuig mocht bij LAN-Chile) ben ik een firma dichtbij de
luchthaven binnengestapt om daar wat nieuw verpakkingsmateriaal te gaan vragen.
Ik dacht aan een grote kartonnen doos of zelfs een stuk karton van de rol, maar
dat hadden ze daar niet. Ze hebben me dan doorverwezen naar hun buren, en daar
kon ik een stuk vrij dikke plastiekfolie krijgen. Ik heb dan nog een rol tape
bijgekocht en de fiets op de luchthaven volledig in de folie gewikkeld en
dichtgeplakt.
- Vanuit Delhi in India heb ik mijn fiets dan onverpakt terug
naar België gebracht, sommige vliegtuigmaatschappijen laten dit toe andere niet
(hier was het echter de fout van de luchtvaartmaatschappij zelf dat ik mijn
verpakking niet meer kon hergebruiken, en heb zo de fiets onverpakt op hun
risico kunnen laten meekomen). De fiets is ook hier onbeschadigd teruggekomen
(en ik heb nog een flinke vergoeding gekregen van British Airways voor mijn
verpakking).