_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Fietsreis Marokko 2014
HET LAND Marokko heeft een oppervlakte van 446.550 km². Er zijn ongeveer 35 miljoen inwoners (2014) bevolkingsdichtheid 78 inw./km².
DE
VOORBEREIDING
Bij
nazicht van de planning voor mijn werk in 2014, zie ik enkel een periode
in het voorjaar die voldoende vrije ruimte bevat voor een fietsreis in
een land buiten Europa.
Nog steeds is het politiek klimaat in Egypte niet veilig genoeg, en
samen met de gedachte dat ik toch ook wel eens de Arabische wereld wil
zien, ben ik bij het land Marokko uitgekomen. Het voorjaar, de perfecte periode om
dit land per fiets te doorkruisen, vooral omdat ik zowat alle
landschappen wil zien. Want er zijn niet alleen de
geografisch grote verschillen binnen het land, maar ook de hiermee
gepaard gaande verschillende klimaatzones. In
volgorde van noord naar zuid, kom je eerst in een mediterraan klimaat,
waar het tijdens de zomer veel te warm is van zodra je de kuststreek
verlaat. Daarna komt het Atlas gebergte met het echte
bergklimaat, hier kan het dus vrij koud zijn in de winter van zodra je
de 2.000 meter hoogte nadert. En als derde zone komt
dan het woestijnklimaat, want voorbij het gebergte sta je al direct met
de voeten in het zand van de Sahara. Luxe zoek ik zelden of nooit op reis,
want dit beperkt de kans om het leven van de lokale bevolking mee te
maken, meer nog, in bepaalde gebieden en dorpen of stadjes waar ik
zou willen overnachten zal die luxe gewoonweg niet te vinden zijn veronderstel ik.
De meeste van mijn stopplaatsen buiten de grote steden zullen
niet vaak toeristen op bezoek krijgen, zodat de accommodatie daar dan
ook niet op afgestemd is.
Marokko heeft sinds lang grote
invloed ondergaan van verschillende beschavingen, waarvan elk van hen
sporen achtergelaten heeft, maar ook een land deed ontstaan met een heel
rijk historisch erfgoed. De Marokkaanse keuken is hier een
mooi voorbeeld van, het is een mengeling van invloeden uit de Arabische,
Afrikaanse, Berberse, Portugese, Spaanse, Moorse en Joodse keuken. Het is een hoofdzakelijk Islamitisch
land, waar ik als fietsreiziger geen problemen mee heb om dit overal te
respecteren, wat niet wil zeggen dat ik er altijd mee akkoord ga.
Dat respect is trouwens een vereiste om het voor mij zo
belangrijk contact te hebben met eerst de Marokkaan en dan verder met de
Berber en met de Toeareg. Hun officiële talen, het Arabisch en het
Berber, worden voor mij wel moeilijker natuurlijk, maar ik ga ervan uit
dat er toch door velen ook Frans gesproken wordt. Misschien niet meer zo frequent van
zodra ik over de cols in de Hoge Atlas fiets, want vanaf hier leven
enkel nog de Berbers, die zelfs nog verschillende Berbertalen spreken.
Maar hier verwacht ik dan toch wel heel gastvrije mensen, en uit
ervaring weet ik dat er dan altijd gemakkelijk contact gelegd wordt ook
al hebben we slechts weinig gemeenschappelijk verstaanbare woorden.
De taal van de gastvrijheid is wel universeel, als je er voor
open staat en niet bang bent van het cultuurverschil.
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG
Het was een dik uur fietsen van de luchthaven Mohammed V naar het centrum
van Casablanca. Dit is dan ook de perfecte stad om de overgang van
de Europese naar de Arabische wereld te maken. Het is een kuststad
en tevens een haven met verregaande industriële ontwikkeling als gevolg.
De mix van de verschillende culturen door de eeuwen heen heeft hier
duidelijk een internationale stad en gemeenschap gevormd.
Het eerste hoofdstuk van deze reis wordt trouwens hoofdzakelijk
gekenmerkt door de vele belangrijke steden, want na een dagje fietsen
langs de kust van de Atlantische Oceaan kom ik in de hoofdstad Rabat.
Deze vormt een soort dubbelstad met Salé aan de andere kant van de
rivier. Rabat, het is de huidige koningsstad met Mohammed VI als
derde koning van Marokko.
Vervolgens fiets ik dan naar de oude koningssteden Meknès en Fez, met in
de buurt ook nog eens de resten van de Romeinse nederzetting Volubilis,
trouwens de enige overblijfselen in Marokko van het toenmalige Romeinse
rijk.
Kenmerkend voor deze steden is telkens de Medina, het oude ommuurde
stadscentrum, dat ook nog goed bewaard gebleven is en nog veel van de
originele sfeer uitstraalt. Het is nog steeds het centrum van de
dagelijkse handel, er worden zowat alle waren aangeboden die de
Marokkaan gebruikt, maar ook deze die op de toerist gericht zijn.
De meest typische Medina's vindt je in Meknès en Fez, waarbij de eerste
iets meer gestructureerd lijkt dan de tweede, maar beide zijn gewoon een
wirwar van kleine smalle straatjes die alle richtingen uitgaan en soms
gewoon doodlopen. Het is een feit dat je er heel gemakkelijk in
wandelt, maar de juiste weg vinden om er weer uit te geraken is niet zo
eenvoudig. En dat kan ik beamen, want in Meknès kwam ik zelfs
driemaal op hetzelfde pleintje uit, alhoewel ik dacht de juiste richting
gevonden te hebben om naar mijn hotel terug te gaan. In Fez was
het nog veel erger, want hier kwam ik totaal de andere kant van de stad
weer uit de Medina, alhoewel ik verwacht had dat het dicht bij mijn
startpunt zou geweest zijn.
Ondanks het feit dat elke Medina bijna een doolhof is, kan je er toch
niet omheen. Hier is het kloppend hart van elke historische stad
en de sfeer moet je echt wel eens opsnuiven, daar loopt het dagelijks
leven en het commerciële toerisme gewoon door mekaar. Er is echt
wel alles te koop, van een simpele maaltijd aan een kraampje, zoete
gebakjes, een thee of een koffie tot leder, koper of keramiek en nog
meer artisanale producten zoals kleurrijke stoffen of tapijten.
In het tweede luik van deze reis krijg ik een totaal ander landschap en
fietsparcours voorgeschoteld; eerst nog langzaam aan door het gebergte
van de Midden Atlas, maar daarna komt het echte klimwerk over de cols
van de Hoge Atlas.
In het begin van de beklimming is er een "barrière de neige" en die is
geopend, dus dat ziet er goed uit om te fietsen naar het meer Sidi Ali,
mijn geplande overnachtingplaats voor vandaag, hier is geen dorp maar er
zou wel een hotel zijn.
In mijn planning had ik twee dagen reserve voorzien om tijdens een
eventuele zandstorm binnen te blijven, en men had me verwittigd, bij een
zandstorm kom je best niet onbeschermd buiten want het kan
levensgevaarlijk zijn.
Het draait echter totaal anders uit, de eerste van die dagen had ik al
nodig voor een sneeuwstorm, al even erg als een zandstorm. Met de
sneeuw zo licht en de wind zo hard, het was bijna horizontaal sneeuwen,
niemand komt hier buiten die dag, dus verder fietsen kan ik nu wel
vergeten.
In het hoogste deel van de Midden Atlas, trouwens al boven de 2.000
meter, fietste ik het laatste half uurtje dan toch onverwacht door een
sneeuwbui tot aan het meer. En er was hier inderdaad wel een
hotel, een leuk hotelletje met een sympathieke gastvrouw en een gezellig
restaurantje, maar ik was er wel de enige klant die dag.
Ik had er nog een flinke wandeling rond het meer gepland, maar dat was
buiten de weergoden gerekend, want in de namiddag kwam er dan echter een
hevige sneeuwstorm opsteken, en die was de volgende ochtend zelfs nog
niet uitgeraasd. 's Morgens was alles wit bedekt, de volgende
bergpas op mijn route was zelfs gesloten, er zat niets anders op dan nog
een dagje langer in mijn hotel te blijven.
In de late namiddag stopte het met sneeuwen en in de vooravond kwamen de
lokale sneeuwruimers de weg weer vrijmaken, een goede zaak voor het
vervolg van mijn reis de volgende dag.
Gelukkig werd ik hier als gast goed opgevangen en heb het me geen moment
beklaagd dat ik een extra rustdag moest inlassen. Alhoewel luxe
hier ver te zoeken was, de gastvrijheid vangt alles op en maakt mijn
verblijf onvergetelijk. De storm was echter zo hard, dat het hier
gewoon dwars door alle ramen en deuren waaide, centrale verwarming was
hier niet voorzien.
Hier herontdekte ik dan een paar vergeten zaken uit mijn kindertijd: in
een ijskoude kamer met koude voetjes onder de dekens kruipen en jezelf
weer opwarmen, maar je neus blijft koud. Dat begrijpen de meeste
mensen bij ons niet meer, de jongeren hebben dit zelfs nooit gekend.
En dan is er ook nog de gezelligheid van samen met de lokale mensen rond
de haard te zitten, zonder radio of TV, maar wel een avond die me veel
bijgebracht heeft over het leven van de Berbers hier.
Bij het fietsen de volgende dag, valt het me wel op hoe verlaten dit
gebergte eigenlijk wel is, het wordt hier ook steeds maar droger en
bijna onvruchtbaar. Naast een enkele steenbakkerij zijn er alleen
nog herders met geiten en schapen te zien.
Dit is de wereld van de Berbers, ze wonen in zeer primitieve dorpjes,
waar de huizen nog gebouwd zijn met modder en stro. Het regent
hier trouwens toch zelden, dus de huizen zakken dan ook niet in mekaar
door vochtigheid, maar toch dient men na een paar jaar de buitenkant te
restaureren, of alles brokkelt af door de droogte en raakt snel in
verval.
De gemiddelde toerist rijdt hier gewoon even door, zelden stopt men,
want er is zo weinig te zien ... denkt men. Als fietser ligt dit
heel anders, je hoeft niet te stoppen, erdoor fietsen kan je niet zonder
tegengehouden te worden door een vriendelijke oude man of door een paar
kinderen die hier zelden contact hebben met buitenlanders. Ook
hier is de taal geen probleem, naast hun moedertaal Arabisch en verder
in de bergen een Berbertaal, zijn er voldoende mensen die ook nog Frans
spreken.
Heel anders is dan het derde soort landschap dat ik onder de wielen
geschoven krijg: de woestijn, want eens het gebergte met de besneeuwde
toppen achter mij ligt, zie ik hoofdzakelijk nog stenen en zand.
Langs een lokale verbindingsweg, ver van de hoofdwegen is het een flink
stuk fietsen over een onverharde piste. Er is weinig verkeer,
gewone auto's, minibussen en bussen komen er niet door. Hier kom
ik dan op een uitzichtpunt bij een 4x4 aangedreven jeep
"vierwielaandrijving" uitgerust met alle "toeters en bellen" voor de
woestijn. De twee stoere binken worden precies kaboutertjes als ze
mij met de 2x2 aangedreven fiets "2 wielen en 2 benen" hetzelfde
parcours zien rijden. Hun fantasierijke verhalen voor thuis zie ik
als een luchtkasteel in mekaar zakken, zoiets hadden ze niet verwacht.
We hebben dan gewoon dezelfde weg verder gevolgd tot aan de zandvlakte,
waar geen van beide nog verder kon.
Hier kom ik bij een hoogtepunt van deze reis: de mooie zandduinen Erg
Chebbi van Merzouga in de Sahara, dicht bij de grens met Algerije.
Woestijn, het heeft me sinds die eerste ervaring in de Punjab, niet meer
losgelaten. Het blijft uniek, en als je dat zelf niet ervaren
hebt, is het moeilijk te begrijpen hoe "het bijna niets" toch zo
fascinerend kan zijn. Trouwens geen enkele van de woestijnen die
ik tot nu toe gezien heb, zijn vergelijkbaar. Hier is het zand de
hoofdspeler, een grote zandvlakte geel gekleurd, maar ook de zandduinen
bruin gekleurd, en vooral de kleurschakeringen die ontstaan bij
zonsondergang en zonsopkomst zijn onvergetelijk. In andere
woestijnen waren de stenen en rotsformaties de hoofdspeler zoals in
Atacama, of de rode kleur zoals in het centrale deel van Australië.
Vanaf hier is het zowat een weekje fietsen door de Sahara, gewoon van
oase naar oase, waar telkens toch wel voor deze streek een belangrijke
stad gegroeid is. Hier volg ik grotendeels de Kasbah-route, en
inderdaad er zijn onderweg zowel verlaten en vervallen Kasbah's als nog
bewoonde Kasbah's te zien. Dit zijn eigenlijk de Marokkaanse
kastelen, maar ze zijn ook wel in dezelfde grondstoffen gebouwd als alle
andere huizen, modder en stro. Het grote verschil is hier wel het
interieur, deze die nog bewoond of onderhouden worden zijn dikwijls meer
dan de moeite waard om te bezoeken. Zowel de bouwstijl als de
afwerking binnenin zijn typerend voor deze kunst van de Berbers.
Een extraatje krijg ik dan nog in de stad Ouarzazate, waar meerdere
grote filmstudio's gevestigd zijn, dit wordt ook wel eens het "Hollywood
van Marokko" genoemd. Het is hier inderdaad een uniek gebied om
telkens uiteenlopende films op te nemen, enorm uitgestrekt waar de
specifieke decors gebouwd worden, maar ook heel dicht bij de besneeuwde
bergen en aan de andere kant al even dicht bij de uitgestrekte woestijn,
met nog een groot meer in de buurt.
Ik heb er eentje bezocht, de Atlas Corporation Studios, de grootse
filmstudio ter wereld, waar heel wat kaskrakers ingeblikt werden.
Om er maar enkele te noemen : The Last Temptation of Christ, The Jewel
of the Nile, Gladiator, Astérix et Obélix, ... en nog vele andere.
Het is voor veel inwoners van de stad een bron van inkomen, want het
opbouwen van sommige decors bezorgt maanden werk aan tientallen lokale
vakmensen. Er is ook het luxe hotel "Oscar" voor de acteurs en
medewerkers van de film, die bij belangrijke opnames de hele stad op
stelten zet. Maar ook het toeristisch deel dat hierdoor ontstaan
is mag niet onderschat worden.
Nu komt nog een vervolg aan het tweede luik van de reis, want om mijn
eindbestemming te bereiken moet ik terug het hooggebergte over.
Ja, met de Tizi-n-Tichka, een col van 2.260 meter, ligt zelfs de hoogste
bergpas van Noord-Afrika op mijn fietsroute. Lastig is het wel,
maar bij dergelijk mooi landschap voel ik dat zelfs niet, de natuur en
het gevoel van deze unieke ervaring overheerst alles.
Het Atlasgebergte is hier werkelijk op zijn mooist, met steeds
wisselende kleuren van de rotsen, prachtige vergezichten in het dorre
landschap, maar ook de mooie valleien met hier en daar een "palmeraie"
of een oase en een dorpje, die dan een hoogtepunt is van gastvrijheid en
je terugbrengt tot de basisbehoeften van het leven, maar waar je ook nog
het eenvoudig gelukkig zijn kan ontdekken.
De laatste dagen in Marokko ben ik dan opnieuw in een koningsstad, want
ik verblijf nog een paar dagen in Marrakech. Hier fiets ik dan
mijn laatste kilometers naar de luchthaven Menara, een prachtig gebouw
opgetrokken in een gewaagde architectuur, maar passend bij de
Marokkaanse bouwstijl.
Marrakech, dat is een bijzondere stad, toeristisch heel belangrijk maar
toch hangt overal ook nog de lokale sfeer. Het centrale plein
Djeema el Fna, zeer populair bij zowel Marokkaanse als buitenlandse
toeristen. Reeds van 's morgens vroeg is er allerlei activiteit
met marktjes, later komt er veel volksvermaak zoals de
slangenbezweerders, verschillende acrobaten, maar ook de stalletjes met
vers geperst appelsiensap, ter plaatse klaargemaakte escargots, lokale
producten zoals dadels, vijgen en noten, en naar de avond toe wordt het
een echt openluchtrestaurant, met honderden zitplaatsen aan de
verschillende eettentjes.
Zo reizen is wel even lastig als werken, maar toch voor velen een
onbekend deel van het leven. De dagindeling is helemaal anders dan
thuis, de omstandigheden en lokale gebruiken bepalen hier alles en tijd
is zelfs niet belangrijk meer.
Per fiets op reis ervaar je inderdaad een land veel intenser, je ziet
veel meer, maar het blijft niet alleen bij meer zien, ook meer voelen en
meer ruiken. En in Marokko was dit nog extremer dan bij mijn
vorige reizen.
Zien: de historische Medina's in de steden zoals Casablanca, Rabat,
Salé, Menknès, Fez, Marrakech, ..., met tussen deze steden telkens het
gewone plattelandsleven, hoofdzakelijk landbouw en fruitteelt.
Het gebergte van de Midden Atlas met hier en daar kleine Berberdorpjes
en het hooggebergte van de Hoge Atlas met links en rechts besneeuwde
toppen hoger dan 3.000 meter.
Het grote contrast, nog maar pas de bergen voorbij en ik fiets aan de
rand van de Sahara, met zand, droogte, warmte en het nog primitievere
leven van de Berberbevolking, de Toearegs en de Nomaden.
Ruiken: het ganse land door, zowel in de steden als in de kleinste
dorpjes zijn er cafés en theehuizen. Koffie is hier echt wel straf
spul met een heerlijke geur. Thee is overal muntthee met de frisse
geur van verse munt.
Op de marktjes vindt je overal standjes met kruiden, die alle een andere
geur verspreiden. Deze komen dan bij elke maaltijd terug, wat je
ook besteld, de geur en smaak van kruiden is nooit ver weg.
Specifiek zijn hun mengelingen 5-kruiden en 7-kruiden, maar het
speciaalst is hun "Ras al Hanout" waarin soms tot 30 verschillende
kruiden vermengd zijn.
Voelen: het lenteweertje in de eerste week tijdens het fietsen van
Casablanca naar het Atlasgebergte. Wat hier al vlug omslaat in een
winterweertje en al veel frisser met nog sneeuw van zodra ik boven de
2.000 meter fiets. Dan slechts een paar fietsdagen verder, de
woestijn met meer dan een zomerweertje, in april had ik al temperaturen
tot 35°C.
De bevolking in het hele land is hoofdzakelijk Moslim, wat een bepalende
factor is in het dagelijks leven van de Marokkaan. Soms kan ik het
zelfs niet begrijpen hoe een religie de mens zo in haar macht kan
krijgen. Midden tijdens de maaltijd van tafel weggaan, een matje
vragen aan de ober en Allah aanbidden in een hoekje van het restaurant,
of een busje dat stopt en de chauffeur ontrolt zijn matje gewoon langs
de berm van de weg naast de bus, ..., de boer waar ik overnacht die om 4
uur 's morgens opstaat om luidop te bidden en hiermee alle huisgenoten
wakker maakt, ..., dagelijks zie ik van die verregaande taferelen.
De jonge mensen lopen er al iets vrolijker gekleed bij, maar toch zijn
er overal nog zwart gesluierde vrouwen in het straatbeeld, zelfs nog
veel met nikab en boerka, wat toch niet altijd uit vrije wil is heb ik
begrepen. Want met sommige jongeren kan je ook al open en eerlijk
spreken over deze toestanden, vooral zij die hogere studies doen hebben
dikwijls een andere kijk op hun toekomst. Maar toch letten ze wel
op, want de maatschappij en hun nabije omgeving controleert alles, men
wordt er al vlug terechtgewezen als je van de ingeburgerde paden
afwijkt. Maar was dat hier 100 jaar geleden in het Christendom ook
niet zo ?
Bij ons heeft ieder dorp een kerk in het centrum, maar hier staan
meerdere moskeeën in de verschillende wijken van de stad, in grote
steden zie je gemakkelijk een tiental minaretten boven de huizen
uittorenen.
Maar opnieuw valt het me op dat de Islamitische kunst ook hier heel
mooie gebouwen opgetrokken heeft. Heel subliem afgewerkt met
verfijnd houtsnijwerk en pleisterwerk, met prachtige decors in keramiek
en heel veel verschillende mozaïeken.
Het grootste minpunt van deze reis is dat ik terug een land gezien heb
waar de vrouw over het algemeen geen waarde en weinig rechten heeft in
deze Islamitische maatschappij. Maar er zijn nog veel ergere zaken
aan de hand in deze onaanvaardbaar gesloten mannenwereld, soms tot
schande van de mensheid, pure zelfbescherming van de man die dikwijls
uitmondt in discriminatie van de vrouw.
Opvallend is wel dat veel van de regels waaraan vrouwen gebonden zijn
zelden uit de Koran komen, maar grotendeels door de mannen gecreëerd
werden, die dit dan natuurlijk zolang mogelijk willen in stand houden.
Toch zijn er een paar lichtpuntjes in deze materie, zoals hier en daar
een "Coöpérative Féminine" die opgericht wordt om vrouwen aan een
inkomen te helpen, ze maken er producten zoals honing in Meknès,
geitenkaas in Skoura, ..., er komen er nog steeds bij. Maar ook de
meisjes die universitaire studies doen durven de rechten van de vrouw al
eens bespreken en proberen te verbeteren door zelfstandiger te worden en
zich minder te laten beïnvloeden door wat hun mannenmaatschappij gewoon
is.
Globaal gezien is het land toch wel een echt paradijs voor iemand die
van afwisseling houdt. De grootsheid van hun "Koningssteden" met
een enorme historische waarde, de onherbergzaamheid van het "Hoge Atlas
gebergte" met de besneeuwde toppen en zoveel mooie natuurbeelden, de
verrassende valleien met oases en palmbomen, de eenzaamheid van de
"Sahara woestijn" met toch zoveel schoonheid.
En dit per fiets allemaal aan den lijve ondervinden geeft nog een extra
dimensie aan zo'n reis, sportief gezien een hele prestatie. Maar
ook al deze verschillende natuurelementen ondergaan doet je nog eens
meer beseffen dat je midden in een fantastisch avontuur terechtgekomen
bent.
Zonder mijn jarenlange ervaring zou dit misschien wel kunnen
tegenvallen, het is belangrijk jezelf en je wensen goed te kennen, maar
ook je mogelijkheden goed in te schatten en je eisen als toerist niet te
hoog leggen. Veel willen zien van zowel de natuur als van het
lokale leven is dan wel belangrijk, maar enkel haalbaar na een grondige
voorbereiding met respect voor de andere cultuur.
Het leunt dichter aan bij een ontdekkingstocht dan bij een rustige
vakantie, hier was ik geen echte vakantiegast of toerist, maar veeleer
een fietsreiziger met af en toe enkel de basiselementen om te leven.
Meer afwisseling kan een reis bijna niet bieden, de grootste verschillen
binnen kleine afstand in één land. Van warm, koud en heet, van
vlakte, gebergte en woestijn, van bijna Westerse steden tot het harde
leven in de Berberdorpjes en bij de kleine Nomadenfamilies in de Hoge
Atlas.
Souvenirs kopen was hier weer niet aan de orde, de beste herinneringen
bewaar ik in mijn hoofd en voor een deel ook in mijn fotoalbum en in
mijn reisverslag. Ik leer hiermee opnieuw veel bij, waarden die
invloed hebben op mijn dagelijks leven en draag veel van deze ervaringen
nog jarenlang mee.
MAROKKAANSE WIJN ... MAG DAT WEL VAN ALLAH
Een fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?
de meest complete manier van reizen Beste reisperiode per land ... het weer en klimaat HET
WEER EN KLIMAAT PER LAND Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
n |