_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag "Oost"-Duitsland 2022
HET LAND Duitsland heeft een oppervlakte van 357.121 km². Er zijn ongeveer 83 miljoen inwoners (2021) bevolkingsdichtheid 223 inw./km².
DE
VOORBEREIDING
Dit deel van Duitsland stond op mijn planning, samen met vele andere, om
te fietsen dichter bij huis ‘als ik ouder word, zeg maar als
gepensioneerde’. Maar net
zoals bij mijn vorige reizen in Portugal, Vlaanderen en de Ardennen, heb
ik door de “Corona Pandemie” nog eens mijn planning moeten aanpassen en
mijn geplande reizen doorschuiven naar later.
Want zoals ik door Israël en Jordanië wou fietsen, wat
theoretisch wel mogelijk was, maar met 7-maal een PCR-test en telkens ik
een landsgrens oversteek in quarantaine, dat is dus 3-maal 24 uren in
een hotelkamer blijven, dan lijkt me dit toch niet meer gezellig reizen.
Hierdoor heb ik voor de derde keer mijn vliegticket van Brussels
Airlines kunnen verplaatsen naar een andere bestemming zonder bijkomende
kosten. Dit keer dus
opnieuw binnen Europa, gezien er dan veel minder administratieve
rompslomp komt bij kijken.
Voor Duitsland volstaat het een certificaat voor te leggen met voldoende
vaccinaties, waarbij de laatste inenting minder dan 6 maand oud moet
zijn (en ja, mijn boosterprik zal ik dan net iets minder dan 5 maanden
voor mijn vertrek gekregen hebben).
Met als gevolg, dat ik nu in allerijl een nieuwe reisvoorbereiding moet
starten. Gelukkig wel door
een Europees land, en dit gaat dan al heel wat vlugger met minder
stresserende en onbekende elementen.
Toch nog even de geschiedenis bestuderen, met onder andere de opbouw en
de afbraak van het “IJZEREN GORDIJN”, …, afschuwelijk waar men destijds
toe in staat was.
Onmenselijk ook als je beseft dat men hiermee een hele bevolking mee
moest verhinderen om de vrije wereld te betreden, maar in het gareel van
het communisme te lopen. En
nu toevallig of niet, maar met Vladimir Poetin lijkt zich deze
geschiedenis te willen herhalen, ongelooflijk hoe achterlijk (neen hoe
machtszuchtig en zelf verheerlijkend) kan een staatshoofd in deze
moderne tijden nog zijn.
Gelukkig zijn er nu in dit deel van Duitsland een hele serie historische
steden die hun achterstand ingehaald hebben en ondertussen in hun oude
glorie hersteld (met dank aan de
‘Solidariteitsbelasting voor de hereniging’, jarenlang door de Duitse
bevolking betaald).
De stad Berlijn ontdekken stond al lang op mijn verlanglijstje, maar het
leek me toch ideaal om er een fietsreis aan te koppelen en er de ruime
omgeving ook bij te nemen.
Als ik de namen van vele “Oost-Duitse” steden zie en er dan hun
geschiedenis bij neem, staat me hier toch wel een boeiende reis te
wachten. Enkele namen die mijn
fietsroute bepalen: Berlijn, Dresden, Leipzig, Lübeck, … en ik hierdoor
toch meer dan 1.600 km voor de boeg heb.
Wanneer ik de laatste nieuwsberichten hoor, word ik nog eens
geconfronteerd met een vreselijke waarheid, de oorlog in Oekraïne, en
dit geeft me nog een extra “historische” dimensie als ik door het
vroegere “Oostblok” fiets.
Terug naar de toestanden van toen er een “muur of ijzeren gordijn” was
tussen Oost en West. Hoe
erg kan het dus geweest zijn dat er een muur nodig was om een deel van
de “valse” wereld af te scheiden van de “echte” wereld en velen hiermee
een groot deel van het ware leven te ontnemen.
Ik hoop nu vooral dat men het wezen Poetin (ik noem het bewust geen mens
meer) kan uitschakelen vóór hij onverantwoorde dingen doet, zoals zijn
kernwapens inschakelen (want ik besef maar al te goed dat een in het
nauw gedreven dier tot alles in staat is, alle middelen zijn goed om er
zelf nog levend uit te komen … zelfs een massa doden om zichzelf te
kunnen verheerlijken is dan toch niet zo erg).
Neen, speciale inentingen had ik nu niet nodig om door Duitsland te
fietsen, toch heb ik de gratis jodiumtabletten afgehaald bij mijn
apotheek … om “je weet maar nooit” … zo dicht bij de grens van Poetins
luchtkastelen. Echter een
inenting tegen “agressieve Russen” of tegen “de holocaust ontkennen” heb
ik nog niet op de markt gevonden.
Gezien ik tijdens elke fietsreis zowat alle “sociale media” ban (en
zelfs mijn smartphone blijft thuis … trouwens deze is nog nooit mijn
huis uit geweest … want onafhankelijk zijn eindigt bij het verslavend
afhankelijk zijn van dit toestel).
Elk zijn goesting, maar voor mij is reizen nog altijd me
vrijmaken van het dagdagelijkse, even een paar weken ongebonden zijn (wat
een luxe is die de jonge generaties zelfs niet meer begrijpen … verre
van toepassen).
Daardoor ben ik toch even van de wereld afgesloten en kan ik ten volle
van de reis genieten, net zoals bij al mijn vorige reizen, hoe erg het
er ook moge aan toegaan voor een ander deel van de wereld (en hiermee
denk ik niet alleen aan “de zinloze” oorlog door de Russen in Oekraïne,
maar ook bij het leven met “het extremisme” van de Moslims in
Afghanistan en zelfs bij de gevolgen van droogte door “de
klimaatwijziging” in sommige Afrikaanse landen of de Amerikaanse
schietpartijen dank zij de vele dollars van de wapenlobby aan de
Republikeinen).
Hier word ik toch tijdelijk niet mee geconfronteerd doordat de reis, het
fietsen, weg zijn van de harde actualiteit, het intens beleven en zalig
genieten nu helemaal op het voorplan komen.
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG Mijn
totale route is zowat een “ronde van Oost-Duitsland” geworden met 1.818
kilometer op de teller : van Dresden in het zuiden tot Rostock in het
noorden, van Görlitz in het Oosten tot Salzwedel in het westen. En
inderdaad ook een aantal minder gekende steden waar ik overnacht heb,
maar die me toch wel verrast hebben en zeer de moeite waren, zoals
Bautzen, Torgau, Lauenburg en Schwerin. Deze
steden hebben allemaal een historisch centrum dat min of meer gespaard
gebleven was van de vernielingen in de tweede wereldoorlog.
Hierdoor zijn dikwijls de straatjes vrij steil, maar ook wel eens
met kasseien die bijna niet te befietsen zijn, daarenboven ook nog
verkeersluw met een groot deel zelfs verkeersvrij. Ze
hebben telkens ook veel oude gebouwen met mooie gevels en natuurlijk ook
een “Schloss” (trouwens ook
nog in veel andere steden waar ik passeerde zag ik een kasteel, een
paleis, een burcht of een klooster). Een
opvallend verschil tussen het zuiden en het noorden is de bouwstijl van
de huizen. In het zuiden
zijn deze allemaal bepleisterd en geschilderd, zowat alle kleuren van de
regenboog heb ik er gezien.
In het noorden komen dan meer de huizen met vakwerk voor, meestal de
oude gebouwen, meestal een rechte structuur maar soms ook wel met kromme
balken. Tussen
de verschillende steden kom ik regelmatig door kleine tot heel kleine
dorpjes, waarbij deze laatste dan blijkbaar aan het leeglopen zijn.
Landbouwgewassen komen daar in grote oppervlakten voor, maar op
hoger gelegen vlakten fiets ik nogal dikwijls door een woud of grote
dennenbossen. Voor een
Vlaming, en dat geldt zeker wel voor mij als levensgenieter is de lokale
keuken ontdekken ook altijd een uitdaging.
Echt hoogstaand kan je de Duitse kookkunsten nu niet noemen, maar
naast het varkensvlees kan je hier niet kijken: een Duits restaurant
zonder Schnitzel (soms wel in veel varianten en meerdere formaten tot
zelfs XXL) krijgt daar weinig volk over de vloer, een Schweinehaxe (meestal
met Sauerkraut en Senf) staat dan ook wel in veel restaurants op de
kaart. Meestal krijg je daar
nog een lekker gemengd slaatje bij, maar vooral hun Bratkartofflen zijn
telkens een topper. Een
ervaring die ik tijdens mijn buitenlandse opdrachten voor mijn job al
ondervonden had is dat hier veel eten, vooral dan veel vlees, belangrijk
is. Dus me beperken tot een
soep en een hoofdgericht of een voor- en een hoofdgerecht is de regel en
zelfs al veel, maar gezien ik overdag tijdens het fietsen heel weinig
eet en na telkens een flinke fietsrit kon ik dit wel verteren. Trouwens
vlug kunnen eten is ook een terugkerend fenomeen.
Dus let op, als je een voorgerecht, soep en hoofdgerecht bestelt
krijg je dikwijls alle drie de gangen tegelijkertijd voorgeschoteld.
Dit los ik telkens op door eerst een drankje en mijn voorgerecht
of soep te bestellen en op de vraag wat ik als hoofdgerecht dan wil,
krijgen ze het antwoord dat ik nog eens de kaart verder wil bekijken.
Als mijn voorgerecht of soep opgediend wordt bestel ik dan ook
meteen mijn hoofdgerecht, en zo komen ze nooit meer samen op tafel. Nu moet
ik wel toegeven dat ik tijdens deze reis wel een uitzondering gemaakt
heb op mijn eigen regel om zoveel mogelijk de lokale kost te eten.
In alle steden vind je veel meer buitenlandse restaurants dan
deze met Duitse keuken.
Dikwijls één of een paar straten met exotische namen, zowel Aziatisch,
Afrikaans, Zuid-Amerikaans als deze uit zowat alle landen van het zuiden
van Europa. Hier heb
ik dan voor het eerst Vietnamees gegeten en ook een Georgisch restaurant
bezocht, in beide gevallen een typisch en heel lekker avondmaal gehad.
Mijn Vietnamees avondmaal deed me toen al vol verlangen uitkijken
naar de volgende geplande fietsreis door Cambodja, Vietnam en Laos.
En met mijn Georgisch avondmaal kreeg ik zin om ook dat land eens
van dichterbij te bestuderen om te zien als een fietsreis daar haalbaar
is. En ja, verder ook nog
wel eens Italiaans, Tunesisch, Grieks, Chinees en Pools op mijn bord. Op heel
veel plaatsen wordt je nog wel eens herinnerd aan de tijd van het
communisme, herdenkingsplaten, standbeelden en slogans (nicht mehr
Krieg) maar Poetin heeft het blijkbaar niet zo begrepen. Op een
bepaald moment fiets ook over de grens waar destijds de “Mauer” stond,
met een groot bord waarop je ziet hoe Europa gescheiden was.
Even verder passeer ik dan regelmatig een oude uitkijktoren die
als souvenir blijven staan is.
Zelfs nog een flink stuk “Ijzeren Gordijn” met de rollen
prikkeldraad er bovenop, waar de meeste passanten toch even stil bij
worden als je dat ziet. In de
hoofdstad Berlijn was die situatie nog veel erger, de stad was gewoon in
twee gedeeld met een muur en een neutrale zone waar je gewoon werd
neergeschoten als je in die zone kwam.
Hier en daar zijn er nog een paar originele stukken muur bewaard
in de straten, met zelfs een paar langere stukken die er als
openluchtmuseum behouden worden.
Ik bezocht er dan ook “Checkpoint Charlie” waar je een mooi beeld
krijgt van de situatie tot in het jaar 1989, de val van de muur. Toen kon
men voor het eerst sinds jaren terug door de Brandenburger Tor wandelen,
want deze was al die tijd door de muur geblokkeerd.
Terwijl de Potsdammer Platz volledig herbouwd werd met hyper
moderne gebouwen. Dit plein
was destijds volledig platgebombardeerd om er de muur dwars doorheen te
bouwen. Soms
hoor je nog wel eens een ouder iemand klagen dat het vroeger beter was (er
moest toen bijvoorbeeld niet betaald worden voor doktersbezoek of
hospitaal) maar de jongere mensen zien het wel anders en leven nu in een
vrije democratische wereld.
Bij de 50-plussers hoor je hen wel dikwijls spreken van vóór “de Wende”
en na “de Wende”, dit is dan ook de generatie die de verandering heeft
opgebouwd en van ellende naar welvaart geëvolueerd is.
Het is
hier dus wel duidelijk dat reizen door Duitsland niet te vergelijken is
met reizen door een land rond de Middellandse Zee.
Bij een mediterrane reis kan je niet echt naast het strand en de
zee kijken, zuiderse keuken die toch wel flink afwijkt van de onze, en
de warmte natuurlijk.
Terwijl hier bij mijn Duitse reis het heel belangrijk is van toch iets
over de geschiedenis van dit deel van het land te kennen, het is
hoofdzakelijk een reis terug in de tijd, met historische en culturele
elementen.
Met wat me deze reis nu bijgebracht heeft : mijn "dubbel gevoel" werd nog maar eens bevestigd, er is maar één wereld, en toch ervaar ik er twee ... een wereld zoals het hoort (mogelijks goed) en een wereld zoals het is (bijna slecht) ...
Want de wereld die ik zie op reis : zo mooi. Doch de wereld waarin we leven : zo triest.
EEN VLIEGTICKET IN 3 STAPPEN
de meest complete manier van reizen Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||