AUSTRALIË
... bijna geen tijd, en toch tijd teveel ...
Om
te beginnen enkele vaste gegevens: ik boekte een vlucht van Brussel
naar Sydney (alle details met plaatselijke tijden: 18u40 Brussel - London 19u05 aansluiting 20u30 London
- Singapore 19u35 en verder
20u40 Singapore - Sydney 06u50) tot
hier geen probleem want alle vluchten waren samen geboekt bij British
Airways en aansluiting
was dus verzekerd.
Maar kort voor mijn vertrek heb ik mijn
reisschema grondig omgegooid en zou starten in “The Outback” Alice
Springs in plaats van in Sydney, omwille van de temperaturen, waarvoor
ik een extra vlucht boekte van Sydney naar Alice Springs (details: 09u55 Sydney
- Alice Springs 11u40) maar dit met een totaal
andere luchtvaartmaatschappij en vertrek vanuit een ander luchthaven dan
waar ik aankwam. Aankomst in ‘Sydney International Airport’ en
vertrek vanuit ‘Qantas Domestic Airport’.
Voor
deze transit had ik volgens schema 3 uur 5 minuten tussentijd om
volgende cyclus af te handelen: ‘Arrival’ inclusief ‘Delay’ dan ‘Customs’
met ‘Immigration‘ en ‘Control’ plus daarna een verplaatsing van ongeveer
3 kilometer naar die andere luchthaven en ‘Cheque-in’ bij Qantas.
De landing was 25 minuten
later dan voorzien, dus nog wat minder tussentijd (nog 2 uur 40 min) en
het afhalen van de bagage verliep zeer vlot (nog 2 uur 15 min) de douane
gepasseerd zonder stoppen (nog 2 uur 10 min) maar dan een grondige
controle niet kunnen ontwijken, mijn reisbagage werd volledig
leeggehaald en controle op de invoer van voeding, tot en met het openen
van mijn toiletzak en controle van de tandpasta (nog 1 uur 45 min). Om
dan een aansluitende vlucht te nemen is het geen probleem, volg gewoon ‘Connections’,
maar ik had een totaal andere vlucht geboekt, en dan is het van trek je
plan.
In de aankomsthal zocht ik
dan een manier om mij naar de andere luchthaven van Qantas te
verplaatsen, ik wist dat er taxi's stonden, maar zag daar plots iemand
met een ‘Label Qantas’ op haar jasje, vroeg om inlichtingen en het
duurde slechts 10 minuten (nog 1 uur 20 min) alvorens ik in een
dienstwagen mee kon rijden naar die andere kant, men heeft me afgezet
aan de ingang van de vertrekhal (nog 1 uur 5 min). Hier was alles al
veel kleiner, dus ticket halen en inchecken verliep dan ook heel vlot,
en gezien dit een binnenlandse vlucht is, was er ook nog weinig controle
zodat ik reeds aan de ‘Boarding Gate’ was om 09u10 (nog 45 minuten).
Wat een luxe met al die tijd over, want ik had een groot risico genomen
en dacht dat ik die vlucht moeilijk zou halen.
Stel
je de gevolgen voor als ik deze vlucht zou gemist hebben, er is slechts
1 vlucht per dag, en voor de volgende morgen had ik reeds een ‘5-day
Tour’ geboekt met een 4x4 in 'The Outback' die vertrok om 06u00 ’s
morgens, terwijl de volgende tour dan pas 3 dagen later van start ging.
Eén
zaak is zeker, mijn “Engelbewaarder” is ook een wereldreiziger, want
ik heb regelmatig zo’n toevallige meevaller. Of, voor hen die niet in een engelbewaarder geloven (zoals ik
trouwens) is het dan toch mijn
grondige voorbereiding en jarenlange reiservaring die hier een rol gaan
spelen.
De
Vliegher Guido
Een
verrassende ervaring ... een blijvende herinnering.
Bijna
geen tijd ...
...
en
toch tijd teveel.