_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Cambodja 2023
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG Fietsen door Cambodja ... 1.159 km ...
Oef, die eerste fietsdag had ik toch wel onderschat.
Op mijn eindbestemming heb ik dan wel vlug een klein hotelletje gevonden en na de douche wat energie opgedaan met een paar lokale biertjes en pikante borrelhapjes. Voor mijn avondmaal ben ik dan naar de centrale markt gewandeld, en hier aan eetstalletjes geen gebrek, wel meer dan 50 met verschillende gerechten ... van vis tot vlees en vegetarisch, rijst en noedels. Hier zie ik al dat er heel veel afgehaald wordt om thuis op te eten, toch wel een normale gang van zaken in veel Aziatische landen.
Het voordeel van zo'n fietsrit : ik heb dorst (biertjes smaken me), ik heb honger (een serie brochetjes en rijst gaan er goed in), ik ben moe (slapen gaat zeer vlot). De volgende morgen was ik weer helemaal fris voor een nieuwe fietstocht. Ik heb dan wel gekozen om 's morgens vroeger te vertrekken en alle ritten van meer dan 100 km in twee te splitsen of te wijzigen ... in "pensioenmodus".
Ik start elke reis wel met een reisplanning, maar behalve mijn vliegtickets ligt er niets vast. Flexibel zijn en mijn schema aanpassen is voor mij dan ook geen probleem. Hierdoor kwam ik meestal kort na de middag al op mijn bestemming, en moest ik nog zelden fietsen bij een temperatuur van boven de 30°C. Telkens een stadsbezoek en een siesta in de namiddag was wel ontspannend reizen en echt genieten.
Deze reis is nogal fel gekleurd door de onvoorziene omstandigheden bij de vluchten en de vliegmaatschappijen ... ééntje in elk land ... maar uiteindelijk allemaal goed afgelopen. Eerste "vliegprobleem" in Cambodja ... geen bagage en geen fiets bij aankomst in Siem Reap. Deze waren verkeerdelijk in het zuiden van Vietnam (Saigon) aangekomen in plaats van in Laos. Echter wel goed uit de nood geholpen door Vietnam Airlines, ik kreeg 40 dollar vergoeding en alles werd 2 dagen later in mijn hotel afgeleverd.
Angkor Wat, het grootste heiligdom ter wereld (driemaal groter dan het Vaticaan) vraagt wel een hele dag om te bezoeken. In andere steden is weinig historisch of cultureel erfgoed te vinden, soms nog een herinnering uit de koloniale tijd. Wel is er het lokale leven, dat maakt reizen door die landen zo mooi, er zijn de kleurrijke markten en tempels in overvloed.
Meestal is er in de kleine hotels geen ontbijt voorzien, en dat komt me zeer goed uit. Ik fiets liever eerst een uurtje om dan ergens te stoppen om te eten. Ontbijt is hier niet wat wij gewoon zijn, er wordt al heel vroeg gegrild, gebakken en gekookt. Een bord rijst met omelet of stukjes vlees kan je overal eten, maar ik hield het liever op een kom noedelsoep met veel groenten en stukjes rund, varken of kip. Stevige kost maar geen zware belasting voor de maag tijdens het fietsen. Het was bijna mijn dagelijkse gewoonte, maar toch in elk restaurantje anders. En gelukkig nergens pikant, de chilipeper en andere scherpe sausjes stonden op tafel en moest je er zelf aan toevoegen.
Fietsen is hier dikwijls langs grote verbindingswegen, meestal geen druk verkeer en ook voorzien van vrij brede fietsstroken (ook voor allerlei ander traag verkeer). Kleinere binnenwegen zijn er ook wel, maar toch moeilijker om de juiste weg te vinden, en dikwijls een grote omweg. De natuur is mooi, maar niet spectaculair, met hoofdzakelijk rijstvelden, maar ook kokospalmen, bananen en in heel vochtige gebieden de lotusbloemen.
Wel mooi om te zien, het meer Tonle Sap, 2.700 km² en 250 km lang. Hier heb ik met een bootje tussen de drijvende huizen van de vissers gevaren. Ja, zelfs met een drijvende school en een drijvende tempel er tussen.
De Mekong rivier oversteken kan je op twee manieren. Over een brug, liggen echter zeer ver uit mekaar, meestal in de grotere steden, maar wel mooi doordat ze zo lang zijn. Het kan ook met de ferry, die liggen dichter bij mekaar, elk dorp heeft er wel één, en de lokale sfeer krijg je er gratis bij.
Tot nu toe geen druppel regen gezien, en trouwens de volledig reis droog kunnen fietsen. Echter in Kampong Cham passeerde 's nachts een tropische regenbui. Zo iets heb ik in België nog nooit gezien, zoveel water op korte tijd. Hier ligt een eiland in de rivier verbonden met een bamboebrug van 1 km lang voor de voetgangers. Mooi om er over te wandelen, en een heel andere begroeiing op het eiland (pomelo, banaan, kokosnoot, ...). Maar wat een verrassing toen ik de volgende dag langs de rivier fietste, het water was wel 1 meter gestegen. Hierdoor zat de bamboebrug bijna volledig onder water, enkel de eerste en de laatste 100 meter waren nog zichtbaar.
Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, is dan wel andere koek. Zoveel brommers en scooters, zodat de wegen in de stad bijna geblokkeerd zijn, fietsen doe je gewoon met de stroom mee. Maar om de weg te voet over te steken ga je best naar een kruispunt met verkeerslichten, je raakt er anders bijna niet over.
Het monument dat je hier niet mag overslaan is "Killing Fields". Een site opgericht ter herdenking van de oorlog met de Rode Kmer, een communistische organisatie die miljoenen burgers uitgeroeid heeft. De leider Pol Pot was geen behaafde man, maar wel de meest moordadige ooit. Centraal een glazen toren met meer dan 8.000 schedels, het is hier even gruwelijk om te zien als de concentratiekampen van Auswitz in Polen.
Van Phnom Penh fiets ik in 3 dagen naar Ho Chi Minh (Saigon) de grootste stad in Vietnam.
de meest complete manier van reizen Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||