_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Laos 2023
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG Fietsen door Laos ... 780 km ...
Van Vietnam naar Laos per vliegtuig … met aankomst ’s avonds laat in een
o zo kleine luchthaven. In
principe fiets ik niet als het donker is, maar hier had ik geen andere
keuze, gelukkig is de afstand van het vliegveld naar het centrum van de
stad slechts 8 km langs een vrij goed verlichte weg, maar wel over een
erg kramakkelige fietsersbrug.
Als daar geen geen ongevallen gebeuren, begrijp ik het niet als ervaren
fietser. En o ja, spijtig
genoeg heb ik er de tweede dag wel één gezien, fietsster gevallen en
afgevoerd naar het hospitaal.
Luang Prabang, een echt toeristische stad (vooral voor de Fransen, zelfs
veel 3-talig Lao-Engels-Frans) hierdoor bij prijsaanvraag bij mijn
eerste hotel paste die 45 USD per nacht niet bij mijn manier van reizen
(ik zoek wel iets anders, nu al om 22u).
Een paar kleinere straatjes ingefietst en hier mijn geluk gezocht
… jawel voor 300.000 Kip per nacht, dus daar betaalde ik 15 USD per
overnachting (en heb er zelfs tweemaal 2 nachten verbleven en ben er
later nog eens 2 nachten teruggegaan).
Door de extra tijd in Laos, wou ik hier dus een uitstapje maken met de
“Slow Boat”, dit is het standaard openbaar vervoer langs de Mekong, met
bestemming Pak Beng (vaart de volgende dag nog verder tot aan de grens
met Thailand).
Toch wel een hele ervaring, geen luxe, maar wel midden in het lokale
leven. Onderweg zijn er nog
een paar kleine dorpjes die enkel bereikbaar zijn via het water, met
geen enkele straat verbonden.
Pak Beng staat bekend als een tussenstop voor toeristen, maar ik
bleef er wat langer en trok daar de bergen in naar een paar dorpjes waar
de tijd toch wel was blijven stilstaan.
De kinderen lopen me achterna, de volwassenen kijken me aan alsof
ik een buitenaards wezen ben … en toch kon ik er mee eten en zelfs een
gekoeld biertje drinken. Een
toerist … wat een ervaring zowel voor mij als voor de mensen daar.
Tijdens het avondmaal komt een dondervlaag voorbij met een geweldige
regenbui. De tweede keer dat
ik regen zie tijdens deze reis, telkens zeer hevig, maar wel ’s avonds
of ’s nachts, dus geen nattigheid tijdens het fietsen.
Het is geen weer om slechts 500 meter naar mijn hotel te gaan.
Ik zie de ideale oplossing aan de andere kant van het restaurant, een
fles lokale rijstwijn, noemen ze daar ‘happy water’ … zo kan ik het
nuttige aan het aangename paren.
Vanuit Luang Prabang staan me een paar “zware” fietsritten te wachten.
Ten eerste veel klimwerk, ten tweede grote afstand tussen de
plaatsen waar ik kan overnachten en ten derde nog regelmatig stukken met
slecht wegdek daar bovenop.
Maar toch wel een onvergetelijke ervaring, want telkens vind ik een
lokaal gastvrij guesthouse in een klein dorpje, wat wil je nog meer …
lekker avondmaal natuurlijk.
En ook dit was beter dan verwacht, weinig keuze, maar telkens de lokale
keuken in het restaurantje bij mijn hotel.
Vandaag, derde bergrit, gestart voor een afstand van iets meer dan 80 km
met nog een paar flinke beklimmingen.
Maar … wat zie ik na 24 km fietsen ???
Een bord “Hot Spring Resort” midden in de natuur, geen dorp in de
buurt. Ik zie daar wel een
zwembad, een bar, een restaurant, en toen ik vroeg als je hier kan
overnachten (ja dus, ze hadden een paar chalets en voor 1 persoon per
fiets kreeg ik een vriendenprijsje) dan was mijn beslissing niet
moeilijk. Hier blijven en
relaxen, genieten, onbezorgd reizen dus.
Wat een luxe eigenlijk, een waterbron met opborrelend water van 38°C als
toevoer naar een openlucht zwembad, … alles samen hier 21 Euro betaald
voor een all-in party (overnachting, als middagmaal een rijke vissoep, 3
biertjes van 64 cl in de bar, een avondmaal met rundvleesschotel uit de
wok en sticky rice, zwembad gratis voor de hotelgasten).
Om de dag volledig te vullen heb ik als ontspanning tussendoor nog een
paar uur gewandeld in de buurt, zeg maar in de jungle met allerlei
tropische planten en een bijna onbegaanbaar pad erdoor.
De volgende belangrijke tussenstop is Vang Vieng, waar ik dan ook toch
ook weer 3-maal overnacht omdat er zoveel te zien en te doen is in de
stad en omgeving. Vooreerst
het fietsen naar deze stad is tussen het karstgebergte met achter iedere
bocht een ander zicht.
Dan heb ik de tweede dag een fietstocht gemaakt naar één van de blauwe
lagunes in de buurt, niet naar de dichtste, maar naar de mooiste,
waardoor ik die dag toch 45 km gefietst heb.
Fietsen naar mijn einddoel de hoofdstad Vientiane, is hoofdzakelijk
langs de grote verbindingsweg, alhoewel toch vrij rustig en veilig.
Dan toch af en toe de binnenwegen gekozen en zo telkens in kleine
dorpjes kunnen overnachten.
Nadeel … daar is echt weinig te zien en te doen, voordeel … je leeft er
echt wel mee met de mensen zonder andere toeristen.
Derde "vliegprobleem" na de vlekkeloos verlopen vlucht van Vientiane
naar Hanoi in Vietnam (mits de onvermijdelijke vertraging, en zelfs zo
vlot, dat men daar vergeten is om de betaling te vragen voor de fiets
als extra bagage). Achteraan de rij aansluiten om in het volgende
vliegtuig te stappen, maar dit duurt wel heel lang voor er beweging komt.
… fiets en bagage zag ik
ondertussen nog inladen terwijl ik slechts 30 minuten transittijd had.
Plots zie ik dan iedereen terug het vliegtuig verlaten … blijkbaar
omwille van een technisch probleem.
Gewoon afwachten nu wat het vervolg is.
Herstelling is niet onmiddellijk mogelijk heeft men dan gemeld, twee uur
later kwam er een ander vliegtuig en zijn we dan toch veilig kunnen
vertrekken voor een vlucht van 12 uur lang.
En als extraatje, dit was een Boeiing Dreamliner 787, zo groot
had ik nog nooit gevlogen.
de meest complete manier van reizen Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||