_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reisverslag   Laos

Laos          2023          Laos

   
'INDOCHINA, fietsen door 3 landen'
  
LAOS
  

             VOORBEREIDING

             REISSCHEMA

             REISVERSLAG

 

             Deel 1: Fietsreis CAMBODJA

             Deel 2: Fietsreis VIETNAM

 
  

  
Afdrukversie van deze fietsreis PDF
  

  

    Photo/Picture   FOTO ALBUM LAOS

    
 
    

       ENKELE ANEKDOTES TIJDENS MIJN REIZEN

    

       NOG MEER REISVERSLAGEN

  

 

 

     
Fietsreis Laos
   

 

 

REISSCHEMA
Laos,
fietsen in een land dat geen kustlijn heeft.

REISPERIODE          10 april  -  31 april  2023          LAOS
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG
        10 maart 11 maart 12 maart
       

 

Vliegtuig Hanoi
naar Luang Prabang 

Fietsen (8 km)

 

 

Stadsbezoek
Luang Prabang

 

 

Slow Boat
naar Pak Beng

op de Mekong River

 

      Overnachting  >> Luang Prabang Luang Prabang Pak Beng
13 maart 14 maart 15 maart 16 maart 17 maart 18 maart 19 maart

 

Stadsbezoek
Pak Beng

en in de bergdorpjes

 

 

Slow Boat
naar Luang Prabang

Stadswandeling

 

 

Stadsbezoek
Luang Prabang

Bezoek
natiionaal museum

 

 

Fietsen (41 km)

Stadswandeling
Xieng Gneun

 

 

Fietsen (64 km)

Stadswandeling
Kiu Karcham

 

 

Fietsen (57 km)

Stadswandeling
Phou Koun

 

 

Fietsen (48 km)

Relaxen in
Hot Spring Resort

 

Pak Beng Luang Prabang Luang Prabang Xieng Gneun Kiu Kacham Phou Koun Nam Ken
20 maart 21 maart 22 maart 23 maart 24 maart 25 maart 26 maart

 

Fietsen (86 km)

Stadswandeling
Vang Vieng

 

 

Fietsen (45 km)

Bezoek
Blue Lagoon 3

 

 

Stadsbezoek
Vang Vieng

Bezoek
Tham Chang grotten

 

 

Fietsen (33 km)

Wandeling langs
de meren

 

 

Fietsen (41 km)

Dorpswandeling
Hin Heub

 

 

Fietsen (72 km)

Dorpswandeling
Tourokom

 

 

Fietsen (54 km)

Stadswandeling
Tha Ngon

 

Vang Vieng Vang Vieng Vang Vieng Tha Heua Hin Heub Tourokom Tha Ngon
27 maart 28 maart 29 maart 30 maart 31 maart    

 

Fietsen (36 km)

Stadswandeling

Bezoek museum Cope

 

 

Stadsbezoek

Bezoek
Textielmuseum

 

 

Fietsen (62 km)

Bezoek Buddha-Park

 

 

Stadsbezoek

Fietsen (15 km)

Vliegtuig Vientiane
... Hanoi

 

 

Vliegtuig Hanoi
... Frankfurt
... Brussel

Trein naar Gent
Fietsen (13 km)

 

  

 

 

Vientiane Vientiane Vientiane Vliegtuig Thuis <<  Overnachting  
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG

  
Mijn dagboek Laos 2023 PDF
 
  

 

HET  REISVERSLAG
Laos, fietsen in een land dat geen kustlijn heeft
.

Fietsen door Laos ... 780 km ...

 

Van Vietnam naar Laos per vliegtuig … met aankomst ’s avonds laat in een o zo kleine luchthaven.  In principe fiets ik niet als het donker is, maar hier had ik geen andere keuze, gelukkig is de afstand van het vliegveld naar het centrum van de stad slechts 8 km langs een vrij goed verlichte weg, maar wel over een erg kramakkelige fietsersbrug.

Als daar geen geen ongevallen gebeuren, begrijp ik het niet als ervaren fietser.  En o ja, spijtig genoeg heb ik er de tweede dag wel één gezien, fietsster gevallen en afgevoerd naar het hospitaal.

 

Luang Prabang, een echt toeristische stad (vooral voor de Fransen, zelfs veel 3-talig Lao-Engels-Frans) hierdoor bij prijsaanvraag bij mijn eerste hotel paste die 45 USD per nacht niet bij mijn manier van reizen (ik zoek wel iets anders, nu al om 22u).  Een paar kleinere straatjes ingefietst en hier mijn geluk gezocht … jawel voor 300.000 Kip per nacht, dus daar betaalde ik 15 USD per overnachting (en heb er zelfs tweemaal 2 nachten verbleven en ben er later nog eens 2 nachten teruggegaan).

 

Door de extra tijd in Laos, wou ik hier dus een uitstapje maken met de “Slow Boat”, dit is het standaard openbaar vervoer langs de Mekong, met bestemming Pak Beng (vaart de volgende dag nog verder tot aan de grens met Thailand).

Toch wel een hele ervaring, geen luxe, maar wel midden in het lokale leven.  Onderweg zijn er nog een paar kleine dorpjes die enkel bereikbaar zijn via het water, met geen enkele straat verbonden.  Pak Beng staat bekend als een tussenstop voor toeristen, maar ik bleef er wat langer en trok daar de bergen in naar een paar dorpjes waar de tijd toch wel was blijven stilstaan.  De kinderen lopen me achterna, de volwassenen kijken me aan alsof ik een buitenaards wezen ben … en toch kon ik er mee eten en zelfs een gekoeld biertje drinken.  Een toerist … wat een ervaring zowel voor mij als voor de mensen daar.

 

Tijdens het avondmaal komt een dondervlaag voorbij met een geweldige regenbui.  De tweede keer dat ik regen zie tijdens deze reis, telkens zeer hevig, maar wel ’s avonds of ’s nachts, dus geen nattigheid tijdens het fietsen.  Het is geen weer om slechts 500 meter naar mijn hotel te gaan.

Ik zie de ideale oplossing aan de andere kant van het restaurant, een fles lokale rijstwijn, noemen ze daar ‘happy water’ … zo kan ik het nuttige aan het aangename paren.

 

Vanuit Luang Prabang staan me een paar “zware” fietsritten te wachten.  Ten eerste veel klimwerk, ten tweede grote afstand tussen de plaatsen waar ik kan overnachten en ten derde nog regelmatig stukken met slecht wegdek daar bovenop.

Maar toch wel een onvergetelijke ervaring, want telkens vind ik een lokaal gastvrij guesthouse in een klein dorpje, wat wil je nog meer … lekker avondmaal natuurlijk.  En ook dit was beter dan verwacht, weinig keuze, maar telkens de lokale keuken in het restaurantje bij mijn hotel.

 

Vandaag, derde bergrit, gestart voor een afstand van iets meer dan 80 km met nog een paar flinke beklimmingen.

Maar … wat zie ik na 24 km fietsen ???  Een bord “Hot Spring Resort” midden in de natuur, geen dorp in de buurt.  Ik zie daar wel een zwembad, een bar, een restaurant, en toen ik vroeg als je hier kan overnachten (ja dus, ze hadden een paar chalets en voor 1 persoon per fiets kreeg ik een vriendenprijsje) dan was mijn beslissing niet moeilijk.  Hier blijven en relaxen, genieten, onbezorgd reizen dus.

 

Wat een luxe eigenlijk, een waterbron met opborrelend water van 38°C als toevoer naar een openlucht zwembad, … alles samen hier 21 Euro betaald voor een all-in party (overnachting, als middagmaal een rijke vissoep, 3 biertjes van 64 cl in de bar, een avondmaal met rundvleesschotel uit de wok en sticky rice, zwembad gratis voor de hotelgasten).

 

Om de dag volledig te vullen heb ik als ontspanning tussendoor nog een paar uur gewandeld in de buurt, zeg maar in de jungle met allerlei tropische planten en een bijna onbegaanbaar pad erdoor.

 

De volgende belangrijke tussenstop is Vang Vieng, waar ik dan ook toch ook weer 3-maal overnacht omdat er zoveel te zien en te doen is in de stad en omgeving.  Vooreerst het fietsen naar deze stad is tussen het karstgebergte met achter iedere bocht een ander zicht.

Dan heb ik de tweede dag een fietstocht gemaakt naar één van de blauwe lagunes in de buurt, niet naar de dichtste, maar naar de mooiste, waardoor ik die dag toch 45 km gefietst heb.

 

Fietsen naar mijn einddoel de hoofdstad Vientiane, is hoofdzakelijk langs de grote verbindingsweg, alhoewel toch vrij rustig en veilig.  Dan toch af en toe de binnenwegen gekozen en zo telkens in kleine dorpjes kunnen overnachten.  Nadeel … daar is echt weinig te zien en te doen, voordeel … je leeft er echt wel mee met de mensen zonder andere toeristen.

 

Derde "vliegprobleem" na de vlekkeloos verlopen vlucht van Vientiane naar Hanoi in Vietnam (mits de onvermijdelijke vertraging, en zelfs zo vlot, dat men daar vergeten is om de betaling te vragen voor de fiets als extra bagage). Achteraan de rij aansluiten om in het volgende vliegtuig te stappen, maar dit duurt wel heel lang voor er beweging komt.  … fiets en bagage zag ik ondertussen nog inladen terwijl ik slechts 30 minuten transittijd had. 

Plots zie ik dan iedereen terug het vliegtuig verlaten … blijkbaar omwille van een technisch probleem.  Gewoon afwachten nu wat het vervolg is.

Herstelling is niet onmiddellijk mogelijk heeft men dan gemeld, twee uur later kwam er een ander vliegtuig en zijn we dan toch veilig kunnen vertrekken voor een vlucht van 12 uur lang.  En als extraatje, dit was een Boeiing Dreamliner 787, zo groot had ik nog nooit gevlogen.

 

   Een Fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?

de meest complete manier van reizen
meer dan de moeite waard

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina