_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Vietnam 2023
REISSCHEMA
HET
REISVERSLAG
Fietsen door Vietnam ... 1.278 km ...
De grensovergang per fiets van Cambodja naar Vietnam in Moc Bai Border
ging vrij vlot (na een uurtje was ik er door), echter door eerst de “valse
personen” die geld vragen voor alles en nog wat te negeren.
Dan in de rij aanschuiven en uiteindelijk zonder problemen met
mijn e-visa het land binnengelaten.
In de eerste stad in Vietnam zie ik het al, wat een verschil met
Cambodja … luxe, straatverlichting, … maar dan ook de lokale keuken.
Vietnam is een heel lang land, dus ook met een zeer lange kustlijn, en
ik fietste dan in het zuiden enkel langs de kust.
Geen eentonige bedoening trouwens, want het eerste deel is zelfs
helemaal niet vlak, daarna wel vlakker, maar …
Zoveel tegenwind had ik nog zelden op mijn fietsroutes, een vlakke
fietsrit van 112 km maar met een tegenwind (bijna stormachtig) maakt het
nog vermoeiender dan een bergrit, met nog een storende bijwerking … zand
in de ogen.
Uiteindelijk goed aangekomen in Mui Ne, en blijf daar toch 2 dagen.
Hoofdzakelijk om de rode zandduinen te bezoeken, niet overdreven
groot, maar wel heel mooi.
En afwisseling alom, de volgende dag fiets ik zelfs langs witte
zandduinen.
En hier (in Liên Hương) bezoek ik dan de vismarkt (altijd wel mooi in
een vissersstadje), maar …
Zelden zo weinig vis gezien, slechts 2 kraampjes, daarnaast wel
tientallen kraampjes met zeevruchten.
Nog nooit zoveel zeevruchten gezien, zoveel soorten die je bij
ons niet vind en blijkbaar worden hier zowat 400 verschillende
zeevruchten opgevist.
Wat dacht je dat ik als avondmaal gegeten heb … in een restaurant waar
tientallen soorten in stromend water bewaard worden, levend te koop zijn
en dan klaargemaakt naar eigen wens.
Enkel voor de begoede lokale bevolking, want wel prijzig en
toeristen overnachten bijna nooit in deze stad, maar voor mij
spotgoedkoop als ik vergelijk met de prijzen in Europa.
Maar in Vietnam zijn nog mooie dingen te ontdekken, zoals “HaLong Bay”
en de “Sapa Highlands”.
Naar de bergen in Sapa ben ik met de nachttrein gegaan, want daar te
plaatse fietsen is niet erg gezellig meer, daar wandelen des te meer.
Het stadje SaPa is vrij
toeristisch, maar in de omgeving zijn er zoveel mooie kleine dorpjes,
met overal spectaculaire zichten op de rijstterassen.
Ik overnachtte daar (uitzonderlijk zelfs 4 nachten) in een
familie guesthouse, inclusief ontbijt en avondmaal met de lokale keuken
van de gastvrouw. Daar
bovenop kon ik in een supermarkt (even buiten het centrum, dus enkel
gekend door de lokale bevolking) een paar flesjes Vietnamese wijnen
kopen voor een prijsje. Eén
van de hoogtepunten van deze reis.
Op terugreis nog even overnacht in Lao Cai, en hier zelfs een wandeling
gemaakt tot aan de Chinese grens (maar kan er natuurlijk niet over
zonder Chinees Visum).
Terug met de nachttrein naar Hanoi, en dan al onmiddellijk een 3-daagse
cruise naar Halong Bay. Dit
is een door de Unesco geklasseerd natuurgebied, en inderdaad meer dan de
moeite waard. Varen tussen
de verschillende rotsformaties in de zee, groot en klein, allerlei
vormen, zelfs er onderdoor varen.
Overnachten op de boot, met een kok en keuken om duimen en
vingers af te likken. Nog
één van de hoogtepunten van deze reis.
Daarna nog een paar dagen fietsen door de streek ten noorden van Hanoi.
Soms vlak langs de rivier, maar ook wel eens flink klimmen ook
langs de rivier.
Daar heb ik ook meer thee plantages gezien dan rijstterrassen.
En wat de uitstraling van de plantages betreft, die kunnen zeker
wedijveren met deze van de terrassen. Het
mooi in deze streek is ook wel dat ik telkens kan overnachten in kleine
dorpjes, door de gemiddelde toerist nog niet ontdekt … dus lokaal,
gezellig, origineel en goedkoop.
Tweede "vliegprobleem" in Vietnam ... fiets is blijkbaar te groot voor
de bagageruimte in het vliegtuigje ATR42/72 (nochtans was dit bevestigd
bij mijn boeking van het vliegticket).
Dan kennen ze me daar nog niet goed, want ik blijf
aandringen en stel zelfs voor om de fiets zelf in het bagageruim te
steken. Dit kan dus niet,
maar als ze me voorstellen om een andere vlucht te kiezen, mijn betaling
van het oorspronkelijk ticket terug te vragen, wil ik hun naam noteren
om bewijsmateriaal te hebben.
Plots krijg ik dan een “last-minute-ticket” en we proberen nog
eens.
Uiteindelijk, 5 minuten voor vertrek krijg ik een teken dat de fiets
toch mee kan (dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht), dus eind
goed al goed. En inderdaad
bij de landing in Luang Prabang zie ik hoe ze die erin gekregen hebben …
rechtstaand … een echt huzarenstukje.
de meest complete manier van reizen Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||