_____________________________________________________________________________________________________________________________________
icon GDV     GUIDO DE VLIEGHER     icon GDV
_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Reisverslag  Fietsreis Thailand

 Vlag Thailand          2002          Vlag Thailand

  
'THAILAND, fietsen met de glimlach'
  

             VOORBEREIDING

             REISSCHEMA

             REISVERSLAG

  

  
Afdrukversie van deze fietsreis PDF
  

  

    Photo/Picture   FOTOALBUM THAILAND

    

    Recipe/Menu   RECEPTEN UIT THAILAND

    

       ENKELE ANEKDOTES TIJDENS MIJN REIZEN

    

       NOG MEER REISVERSLAGEN

  

Vlag Thailand                              HET LAND                              Vlag Thailand

Thailand heeft een oppervlakte van 513.115 km². 
Er zijn ongeveer 63 miljoen inwoners (2001) bevolkingsdichtheid 122 inw./km².

Het is een koninkrijk, waar de liefde voor het koningshuis groot is en een belangrijk element in de samenleving.

De bevolking bestaat hoofdzakelijk uit Thai, waarvan verschillende subgroepen bestaan, met elk hun eigen culturele identiteit, taal of dialect.  De belangrijkste subgroepen zijn de Lao's in het noordoosten, de Thai van centraal Thailand (vroeger Siamezen genoemd), de Khon Muang van het noorden en de Thai van het zuiden.  De belangrijkste niet-Thaise minderheden zijn de Chinezen, de Khmers en de Maleiers.

Het grootste deel van de Thaise bevolking is boeddhist, met een kleine minderheid moslims in het zuiden.

 

     

   

 

 

 

DE  VOORBEREIDING
Thailand, fietsen met de glimlach.

Na heel wat Europese landen met de fiets te hebben doorkruist, kwam de behoefte om het eens wat verder te zoeken.  Buiten Europa gaat mijn persoonlijke interesse vooral uit naar Azië, Zuid-Amerika en Afrika.

Zijn daar wel landen waar reizen per fiets haalbaar is ?  Neen, voor een beginnend fietsreiziger.  Is een fietsreis wel een goede manier om zo’n gebied te verkennen ?  Ja, voor iemand met reiservaring en interesse in wat er naast ons eigen eenzijdig leefwereldje nog bestaat.  De keuze is heel groot en wordt zelfs nog groter na iedere reis.  Alleen is er wat meer durf en organisatie nodig om dat helemaal alleen aan te pakken.

Mijn eerste keuze viel op Thailand, maar dan wel het Centrale deel, dat heel wat minder toeristisch is dan het Zuiden en gemakkelijk te bereiken vanuit Bangkok.  Hier leeft de Thai nog op Thaise wijze.

Er zijn enkele historisch belangrijke steden zoals de vorige hoofdstad Ayutthaya en de huidige hoofdstad Bangkok.  Verder heb ik twee prachtige natuurparken langs mijn traject : Khao Yai in het oosten en het volledig gebied rond de 'River Kwai', dicht bij de grens met Myanmar (Birma).  Dan zijn er ook nog enkele klassiekers zoals de drijvende markten en de olifantenrit door de jungle.

Een diepgaande voorbereiding is onmisbaar en tevens ook heel interessant omwille van het grote cultuurverschil. 

Een basiskennis van het Boeddhisme is niet alleen nodig om dichter bij de Thaise bevolking te komen, maar geeft bovendien een extra dimensie aan je eigen leven.

Het droge seizoen in Zuid-Azië loopt van november tot maart.  Ik heb daarom gekozen de reis in februari te doen, de beste periode om te fietsen wat betreft temperaturen in dat deel van Thailand.  

 

 

REISSCHEMA
Thailand, fietsen met de glimlach.

REISPERIODE    30 januari  -  19 februari  2002    THAILAND
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG
. . 30 januari 31 januari 1 februari 2 februari 3 februari

.

.

Vliegtuig van Brussel

via Frankfurt ...

... naar Bangkok

Trein van Bangkok

naar Ayutthaya

(met fiets in de trein)

 

Stadsbezoek

Ayutthaya en

bezoek Bang-Pa-In

Fietsen (67 km)

 

Fietsen (74 km)

Stadsbezoek Saraburi

 

Fietsen (81 km)

Bezoek Pak-Chong

 

. Overnachting   à Vliegtuig Ayutthaya Ayutthaya Saraburi Pak-Chong
4 februari 5 februari 6 februari 7 februari 8 februari 9 februari 10 februari

Dagtocht natuurpark

Khao Yai en jungle

Fietsen (118 km)

Bezoek Lopburi

Bezoek omgeving

Lopburi

Fietsen (27 km)

Fietsen (95 km)

Stadsbezoek

Suphanburi

Fietsen (95 km)

Stadsbezoek

Kanchanaburi

Dagtocht River Kwai

en Elephant-riding

 

Fietsen (47 km)

Bezoek vallei van

de River Kwai

en Stone Garden

 

Pak-Chong Lopburi Lopburi Suphanburi Kanchanaburi Kanchanaburi Kanchanaburi
11 februari 12 februari 13 februari 14 februari 15 februari 16 februari 17 februari

Bezoek Kanchanaburi

en museum

Chinees nieuwjaar

(feest bij familie thuis)

 

Fietsen (93 km)

Stadsbezoek

Nakhon Pathom

 

Fietsen (66 km)

Bezoek

Damnoen Saduak

 

Met bootje naar

de Floating Market

Fietsen (63 km)

Bezoek Samut Sakhon

 

Fietsen (97 km)

Wandeling

door Bangkok

Stadsbezoek

Bangkok

Wedstrijd Thai Boxing

Stadsbezoek

Bangkok

Show Thai Dance

Kanchanaburi Nakhon Pathom Damnoen Saduak Samut Sakhon Bangkok Bangkok Bangkok
18 februari 19 februari . . . . .

 

Wandeling

door Bangkok

Vliegtuig

van Bangkok ...

 

... via Frankfurt

naar Brussel

.

.

.

.

.

Vliegtuig Thuis ß Overnachting . . . .
MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG

Mijn totale afstand gefietst tijdens deze reis
door Thailand is 952 kilometer.

 

REISVERSLAG
Thailand, fietsen met de glimlach.

Bij de aankomst in Thailand is het even aanpassen, de temperatuur, het Thaise schrift, de voeding, …, maar door de gastvrijheid van de bevolking gaat dit verrassend vlug.  Ook de jaartelling maakt hier flinke bokkensprongen.  Thuis vertrok ik in het jaar 2002 (Christelijke jaartelling) en ben in Thailand aangekomen in het jaar 2545 (Boeddhistische jaartelling).  Op 12 februari heb ik het Chinese nieuwjaar 4699 meegevierd. 

Volgens de boeken zijn Thai altijd vriendelijk en steeds met de glimlach, in het echt zijn ze dit nog veel meer.  Wat een verschil, bij ons is ‘business’ belangrijker dan ‘way of life’, daar is het net omgekeerd ; of hoe dom geleerde mensen kunnen worden.

De wegen zijn er in zeer goede staat, ook de niet verharde, en zelfs langs de drukste weg is een aparte strook voorzien voor de fiets, de samlo, de brommer of de tuc-tuc.  Ik fiets het liefst langs de kleine wegen tussen de verschillende dorpen, je fietst er door telkens een ander decor en tussen de plaatselijke bevolking.

De ene dag kan ik de volledige cyclus van de rijstteelt volgen, van planten tot oogsten (er is namelijk geen vast seizoen, men oogst bijna het hele jaar door).  De volgende dag rijd ik tussen het suikerriet, waar de oogst volop aan gang is.  Ik mag er even meehelpen rietstokken oogsten, toch nog hoofdzakelijk handwerk.  Een dag later is het fietsen tussen de bananen en kokosplantages.

Waar je ook komt, overal zijn er prachtige vlinders en kleurrijke vogels te zien.  Dit is één van de voordelen bij het fietsen, je komt er heel dicht bij ; hoe dikwijls stop ik niet om een lotusbloem, een waterlelie, een vogel (o.a. de Hornbill) of een vlinder te bewonderen.

Ik kom langs dorpjes waar nog geen buitenlandse toeristen waren (wel Thaise) en was bij een gezin dat voor het eerst in hun leven een blanke zag.  Andere toeristen zie ik enkel in de steden, ertussen op het platteland zijn alleen maar Thai.

De taal is hier wel iets moeilijker, maar met Engels lukt het toch, vooral bij de jongeren.  Het valt op dat ze echt Engels willen leren, ze roepen om te stoppen en willen dan vooral hun Engels spreken.

Hier te fietsen is onvoorstelbaar, ik word er aangemoedigd net alsof ik op kop van de koers rijd.  Volwassenen zwaaien en roepen (meestal onverstaanbare toejuichingen), de kinderen fietsen een eindje mee en willen alles weten.

Na de eerste keer wist ik het nog niet, na de tweede keer had ik nog twijfels, maar na de derde keer dat ik een maaltijd bestelde wist ik het zeker, de Thaise keuken is één van de beste ter wereld.

Ik heb de indruk dat de Thai vooral leven om te eten.  De straat, de kraampjes, de markt staan hier centraal, de Thai eet weinig thuis.  Vanaf 6 uur gaan de eerste kraampjes open voor het ontbijt (op basis van rijst of noedels), de vroege kraampjes zijn er van 10 tot 16 uur, de late kraampjes van 16 tot 22 uur.  Dit zowel in de grote steden als in de kleinste dorpjes, en zelfs gewoon langs de straat.

Op de buiten heeft men geen vaste tijden om te eten, maar haalt men meerdere malen per dag een klein gerecht.  En dan eet men tussendoor nog wat fruit of gebakken banaan, de keuze is enorm groot.

Dan zie je ook dat sommige toeristen hier niet op hun plaats zijn, zoals het ‘sjiek’ koppel dat een menu bestelde.  Het is een Thaise gewoonte om alle gerechten samen op tafel te brengen.  Dit was hier duidelijk een probleem, ze moesten alles wat geen soep was terug wegdoen, niet alles tegelijk was de opmerking.  Die hadden beter in het zuidelijk deel van Thailand gezeten, waar de ‘toeristenindustrie’ volop draait, ten behoeve van de onaangepasten.

Trouwens industrie is er ook, vooral bij de grote steden, met als uitschieter de hoofdstad (met 10 miljoen inwoners).  Toch is het ambachtelijke nog heel belangrijk, zoals voorbeeld de bloementeelt.  Enkele tientallen kilometer buiten Bangkok fietste ik uren tussen de orchideeënvelden.  In het gebied dichter bij de kust zijn vis, garnaal en scampi de hoofdbezigheid.  Bijna een hele dag was ik er tussen de visvelden (door de boeren aangelegd) en kon er van heel dichtbij de kweek en verwerking van garnalen volgen.

Ook zijn er steden die in de reisgidsen als ‘voor toeristen niet interessant’ beschreven worden.  Houden zo, het is juist dat hier geen toeristische trekpleisters zijn, maar één van de hoogtepunten van mijn reis was dat ik hier, net zoals op de buiten, opgenomen werd in het dagelijkse leven en een stuk Thai tussen de Thai kon zijn.  Zelfs het Chinese nieuwjaar, vol tradities (zoals de kip die opgediend wordt met kop en poten erbij, als symbool voor begin en einde van het jaar), kon ik op een familiefeest bij Chinezen thuis meemaken.  Hier werd me duidelijk dat ook China enorm veel te bieden heeft, zodat ik dit land nog beter wil leren kennen.

Voor het einde van de reis had ik, na heel wat twijfels, enkele dagen in Bangkok gepland.  Dit is een echte meevaller geworden, druk, maar veel minder druk dan verwacht, en vooral heel proper voor een miljoenenstad waar de levensstandaard toch heel wat lager ligt dan bij ons.

Daar zijn dan ook enkele toeristische hoogtepunten die men niet mag missen.  Zoals het ‘Grand Palace’, het koninklijk paleis, een domein met bouwwerken van eind 18e eeuw tot nu, in heel wat verschillende stijlen, maar allemaal vol pracht en praal. 

‘Wat Pho’ en ‘Wat Arun’, tempels met chedi’s tot 86 m hoog en Boeddha’s tot 46 m lang, bekleed met geglazuurd Chinees aardewerk en bladgoud. 

Heel belangrijk voor de Thai is het ‘kick-boxing’, met veel show en aangepaste muziek.  Maar ikzelf vond de ‘Thai classic dance’ nog mooier, een perfecte samenhang tussen muziek en beweging.  De ‘Lopburi Artschool’ is een druk bezochte instelling waar al deze klassieke Thaise kunsten aangeleerd worden.  Ik heb er even de sfeer kunnen proeven in de klas ‘classic music’, Thaise klassieke muziek die enkel met oude instrumenten uitgevoerd wordt.

Deze reis was voor mij opnieuw een bekroning van een grondige en boeiende voorbereiding, maar is tenslotte slechts een schakel in het verkennen van de wereld.

 

   'THAILAND' > anekdote <

CHINEES NIEUWJAAR BIJ FAMILIE THUIS

 

   'THAILAND' > anekdote <

SLAATJE ETEN SAMEN MET DE KINDEREN

 

   Een fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?

de meest complete manier van reizen
meer dan de moeite waard

 

   Beste reisperiode per land ... het weer en klimaat

HET WEER EN KLIMAAT PER LAND
BEST GESCHIKT VOOR EEN FIETSREIS

Home Page    <<  www.guidodevliegher.be  >>   Startpagina