_____________________________________________________________________________________________________________________________________ Reisverslag Fietsreis Oezbekistan 2012
HET LAND Uzbekistan heeft een oppervlakte van 447.400 km². Er zijn ongeveer 29,5 miljoen inwoners (2012) bevolkingsdichtheid 61 inw./km².
Uzbekistan, fietsen langs de zijderoute.
Oezbekistan,
hoe komt iemand op het idee om naar dat land op reis te gaan ?
Het begon
allemaal heel eenvoudig, toen ik in het boek "Unesco Werelderfgoed" een
foto zag van het Registan-plein in Samarqand.
Ik dacht, als er zo een plein is, dan zal er toch ook nog
meer te zien zijn in deze stad, en waarschijnlijk nog veel meer in de
rest van dit land.
Historisch
gezien was de zijderoute door Uzbekistan heel belangrijk voor de
ontwikkeling van Samarqand, dat toen op het kruispunt van de grote
handelsroutes lag, maar ook nog voor andere steden, zoals Bukhara, Kiva
en Qoqand. Hiermee was de
basis gelegd om dit land verder te bestuderen en er uiteindelijk ook een
fietsreis te plannen.
Voor het
eerst heb ik, bij de voorbereiding van een reis, het gevoel dat ik eens de Westerse
drukte wil ontlopen.
Per fiets door een land dat bijna niemand kent, maar wel een land
dat sinds de val van het communisme opnieuw helemaal zichzelf geworden
is en terug open bloeit.
Hier is enkel
in de grote steden langs de zijderoute een begin van toerisme waar te
nemen. Daarbuiten kent de
bevolking een toerist enkel als een bus vol nieuwsgierigen die non-stop
van de ene stad naar de andere rijdt.
Het is altijd belangrijk voor mij om de geschiedenis van het land te bestuderen, maar voor deze reisbestemming is dit nog veel meer het geval. Ten eerste is de geschiedenis van dit deel van de wereld minder bekend dan van sommige andere delen, maar er is ook in de loop der eeuwen heel veel gebeurd, veel veranderd van geografische indeling door de veroveringstochten en hierdoor ook steeds een ander bewind. De grote handelsroutes hebben dan ook nog eens een belangrijke ontwikkeling teweeggebracht en hun stempel gedrukt op veel steden en monumenten.
Het land in
zijn huidige vorm is echter nog vrij jong, maar heeft toch wel een heel
belangrijke geschiedenis achter de rug.
Met enkele grote wereldveroveraars die nu in een paar steden met
hun standbeeld de pleinen sieren, en zelfs op bepaalde plaatsen deze van
Karl Marx of Lenin vervangen hebben. De
grootste held is Timoer Lenk, geboren in Sahrisabz, die in de 14e
eeuw een rijk bijeenbracht dat ging van Istanbul tot Delhi.
Of ook nog Babur, geboren in Andijon, die in de 16e
eeuw het grote Mongoolse rijk stichtte.
Er is blijkbaar nog veel bewaard gebleven van alle voorgaande periodes in de geschiedenis van Uzbekistan. Hierdoor vind ik alles terug in dit land wat nodig is voor een geslaagde reis: historisch belangrijke plaatsen met mooie monumenten, maar ook nog het ongeschonden binnenland met gastvrije mensen, waar toerisme nog niet ontwikkeld is.
Daar verlang
ik naar, het wordt weeral een reis op mijn maat gemaakt.
Uzbekistan, fietsen langs de zijderoute.
Uzbekistan, fietsen langs de zijderoute.
Als je de evolutie in dit land nu ziet, is het me wel heel duidelijk dat Uzbekistan veel verder zou gestaan hebben indien het nooit onder Russisch bewind was gekomen. Alhoewel, een verdienste is dat de islamisering afgeremd werd, en hieruit nu een gematigd regime gegroeid is. Er is al veel veranderd sinds het land een zelfstandige republiek geworden is, de economie komt op gang, de eenzijdige verbouwing van katoen wordt geleidelijk vervangen door andere gewassen (toen verplicht door de USSR, want Uzbekistan moest hun katoenland zijn en er mocht niets anders gekweekt worden), een zelfstandige onderneming is daar een lonende zaak en veel jongeren hebben dit begrepen.
Men vierde op 1 september 2012
het 21e jaar onafhankelijkheid, en daarmee was het hele land bijna het
ganse jaar in feeststemming.
De meeste
monumenten zijn gebouwd door de islamitische wereld vanaf de 12e eeuw,
later ontstonden belangrijke steden langs de zijderoute en ten slotte
heeft hun grote held Timoer en zijn opvolgers voor de uitbreiding en de
verfijnde afwerking gezorgd.
Gelukkig
werden er weinig monumenten afgebroken door de Russen, maar ze zijn wel
grotendeels in verval geraakt, onderhouden vonden ze niet nodig.
Maar wat Uzbekistan nu doet om die schade te herstellen is enorm.
Het loont nu
al naar toerisme toe, het land zal in de toekomst een belangrijke
toeristische trekpleister worden als ze de religieuze situatie in haar
huidige vorm kunnen behouden, want het extremisme schuilt kort achter
het hoekje.
Er zijn nog
veel erfenissen vanuit het communistisch systeem, zoals de registratie
in het hotel die verplicht is voor toeristen, hoewel men daar nu toch al
iets soepeler mee omgaat. Er
is ook nog veel militair vertoon, veel politie in de straat en aan alle officiële gebouwen.
Je mag deze gebouwen natuurlijk niet fotograferen, hoe mooi ze
soms ook zijn. Met hun
bruggen is het nog veel erger, bij elke belangrijke brug over een grote
rivier staat langs beide zijden een politiepatrouille, of soms zelfs een
uitkijktoren voor observatie.
Net alsof iedere toerist daar ook een terrorist is en straks
terugkomt om de brug op te blazen.
Nog nooit is een reis voor mij zo vlug voorbij gegaan als deze. Hoofdzakelijk doordat er een goede verhouding was tussen toeristische highlights en de eenvoudige dagelijkse dingen. De afwisseling was zeer groot, enerzijds de overweldigende schoonheid van de monumenten en de steden, anderzijds de gezellige eenvoud van de dorpen en hun bewoners in het binnenland.
Hier
ontmoette ik de meest gastvrije mensen van alle landen die ik al
bezocht.
De lokale mensen houden van toeristen, het geeft hen
waarschijnlijk een gevoel van terug tot de “vrije wereld” te behoren.
De
afwisseling in mijn reisschema was groot, het verschil tussen stad en
binnenland was al even groot.
Eerst een dag in de hoofdstad Tashkent om een beetje te wennen aan Uzbekistan.
Dan drie dagen fietsen via Gulistan en Jizzach door het gewone doen en laten, met veel
tussenstops en contact met de mensen in de straat.
Met overal gratis thee, gratis meloen, gratis druiven en ’s
avonds zelfs gratis wodka.
Twee dagen
Samarqand met het Resistan als één van de mooiste pleinen ter wereld. Je wordt
er stil van als je de eerste stap op het plein zet.
Ik was er bijna de ganse dag op het plein en in de gebouwen, ieder
hoekje is verrassend mooi, achter elke poort is het anders.
Hier krijg je heel veel voldoening van het reizen, je komt er als
een gelukkig mens weer buiten.
De hele stad
met zijn vele moskeeën, madrassas, mausolea en pleinen is indrukwekkend.
Alle gebouwen zijn pareltjes, verfijnde schoonheid met kleurrijke
mozaïeken en weelderig gekleurd interieur, tot en met de kilo's bladgoud
die erin verwerkt zijn. Je vindt er
zelden tweemaal dezelfde decoratie.
De Islamitische kunst heeft hier weeral schitterende monumenten
achtergelaten.
Daarna een
zware fietsrit over de col “Tahtaqarache” van Samarqand naar Sahrisabz.
Het is een droge, onvruchtbare streek, onderweg zie ik meer schapen dan
mensen,
Hier zijn bijna geen toeristen, maar ik kom wel in de gezelligste
stad van het land.
Sahrisabz, de
geboorteplaats van Timur, waar hij een groot paleis bouwde.
Enkel de enorme toegangspoort staat er nog, maar verder zijn ook
hier mooie moskeeën, madrassas en mausolea die een bezoek waard zijn.
Hij liet er ook een tombe bouwen om er begraven te worden.
Deze is echter leeg gebleven, aangezien men bij zijn dood niet
over de dichtgesneeuwde pass kon geraken, en hierdoor werd Timur in
Samarqand begraven.
De markt is
hier, net zoals in elke andere stad, een gezellige plaats om er een
uurtje door te wandelen, en te genieten van het ongewone, het andere dan
bij ons. De bazaars zijn
overal zeer kleurrijk, zowel het gebouw zelf, als de mensen die er hun
waar aanbieden en de bezoekers.
Maar ook de producten die ze verkopen, met mooi gerangschikt
fruit en groenten.
Verder drie
dagen fietsen door het bijna niets, via Qarshi en Mubarak, het landschap
wordt nog droger en schraler, halfwoestijn, maar ook hier heel
vriendelijke en gastvrije mensen.
Er komen zelfs al kamelen naast de ezels als transportmiddel.
De dorpjes zijn prachtig door hun eenvoud.
Allemaal huisjes uit leem, slechts één kleur … zandkleur.
Wat is het
leven hier simpel, en het valt zelfs op hoe tevreden de mensen daarmee
zijn.
Zat ik nu
niet op mijn fiets, maar op een kameel, ik zou denken dat ik op weg ben
met de zijdekaravaan die van Azie naar Europa trekt.
Hier voel je de sfeer nog van lang vervlogen tijden.
Mijn eindpunt is Bukhara, een stad die terecht op de
werelderfgoedlijst van de Unesco staat.
Hier is nog veel van de originaliteit behouden, ondanks de groei
van het toerisme.
Via een
binnenlandse vlucht met “Uzbekistan Airlines” verplaats ik me dan naar
de andere kant van het land: de Fergana-vallei.
Hier is het weeral anders, overal snelstromende riviertjes die
water uit de bergen aanvoeren, hierdoor ook veel vis en alles is veel groener, de streek van veel fruit
en veel groenten. Toeristen
zijn er bijna niet, als je de trekkers niet als echte toeristen
beschouwt.
Het is een
gesloten gemeenschap, er is een eigenheid die minder beïnvloed is van
buitenuit, de vallei is rondom begrensd door hoge bergen. Dit is
ook het meest islamitische deel van het land, maar eigenaardig genoeg wordt hier wel in het openbaar alcohol
gedronken, ik bezocht er zelfs een paar druk bezette bars met bier van
het vat.
Hier wordt
trouwens ook het beste bier van het land gebrouwen.
Ook het beste fruit en de beste groenten worden hier gekweekt.
En toch is het hier slechts half zo duur als in het andere deel
van het land.
Historisch
gezien is er echter nog weinig overgebleven na de Russische aanpak, zeg
maar vernieling, van de meeste steden.
Dit deel van
Uzbekistan is ook nog een belangrijke zijdeleverancier en ik zag er het
volledige proces van rups tot afgewerkte zijde.
Heel leerrijk zo’n rondleiding in de ambachtelijke fabriek
Yodgorlik.
Ook hier zijn
weer veel pleinen en fonteinen in steden zoals Fergana, Marghilan, Andijon en
Kokand.
Nog één col, de “Kamchick Pass” te overwinnen en dan eindig ik mijn reis terug bij het beginpunt Tashkent. Dit was de zwaarste beklimming die ik ooit fietste, vertrekken op een hoogte van 367 meter, de top ligt op 2162 meter.
Nog twee dagen fietsen via Angren
naar Tashkent en de
fietslus is rond, zo vlug gaat het voorbij.
Tientallen
dingen heb ik hier nog niet vermeld, zoals het lekkere eten overal, het
mooie weer elke dag opnieuw, maar ook de gastvrijheid op het platteland.
Het was zelfs
moeilijk om te betalen als ik privé overnacht had met de maaltijden
inbegrepen. Via een omweg,
namelijk de kinderen wat geld geven, was de enige mogelijkheid die
lukte.
Het land is
voor de “verwende toerist” misschien wel geen topper, zeker niet als men
georganiseerd enkel van de ene stad naar de andere rijdt (Kiva, Bukhara
en Samarqand is het bekende traject).
Maar voor iemand die er per fiets doortrekt zoals ik is het een
echte ontdekking, vooral omdat het contact met de lokale bevolking in
het binnenland tussen de steden ook heel mooi is, het was een cultuur
die nog ontbrak in mijn vele persoonlijke ervaringen.
Met de
restanten van de zijderoute als aantrekkingspolen en de steden die
hierbij ontstaan zijn als culturele hoogtepunten natuurlijk.
En ligt het nu aan mijzelf, is het omdat ik per fiets rondtrek en me hierdoor voor hen zo kwetsbaar opstel, of wat de oorzaak ook moge zijn, maar ik werd er overal zo stiefmoederlijk behandeld. Ik kreeg zoveel dingen gratis aangeboden onderweg, zoveel fruit, maar ook thee.
Ik had geen enkele politiecontrole tijdens mijn ganse reis, ik
kreeg voorrang in de luchthaven, men heeft er mijn fiets trouwens gratis
ingecheckt. De registraties
van mijn overnachtingen heeft men zelfs niet gevraagd, gelukkig, want ik
had er niet altijd volgens hun wetboekje overnacht en er ontbraken
hierdoor ongeveer een derde van de nodige briefjes met stempels.
Uzbekistan is
sinds het een zelfstandige republiek geworden is, een islamitisch land,
maar nog nergens zag ik zo’n menselijke en aanvaardbare aanpak als hier.
Heel weinig vrouwen zijn gesluierd, ze zijn zelfs meestal heel
zelfstandig, ze staan hier wel hun mannetje.
Alcohol wordt er toegelaten, men heeft hier een vrije en open
geest.
Spijtig
genoeg heeft de Islam, zoals iedereen wel weet, in sommige andere landen minder
mooie tot zelfs gevaarlijke kantjes.
Hier ligt dit wel anders, alhoewel men van de regering uit wel
alles dicht op de voet volgt, en zelfs een tweetal extreme politieke partijen
verboden heeft.
Anderzijds
valt het me toch wel op dat de moslims veel mooie gebouwen en kunst
nagelaten hebben, zowel hier als in de rest van de wereld. Dikwijls
indrukwekkend, telkens uniek in hun soort.
Het was
inderdaad een niet alledaagse reis, maar toch wel een zeer geslaagde.
Eigenlijk zou
iedereen dit eens moeten kunnen meemaken:
tijdelijk alles achterlaten om zich ten volle in een andere
cultuur te gooien. Toch
besef ik maar al te goed dat zoiets ondernemen niet iedereen gegeven is.
Veel te veel is men bang voor het onbekende, en nog meer is men
tegenwoordig, ondanks het gevoel van onafhankelijkheid, toch zo zeer
afhankelijk van de onmiddellijke omgeving.
Privé overnachten ... probleem met mijn geld
Een fietsvakantie ... waarom per fiets op reis ?
de meest complete manier van reizen
Beste reisperiode per land ... het weer en klimaat HET WEER EN KLIMAAT PER
LAND Home Page << www.guidodevliegher.be >> Startpagina |